Zzp’ers kunnen meer van hun website profiteren door gebruik te maken van een aantal beïnvloedingsprincipes uit de marketingtheorie.

Dat blijkt uit een recent onderzoek van David Uijl, die voor zijn studie Nima-B een populaire theorie onder de loep nam.

Robert Cialdini publiceerde in 2001 zijn zes universele principes van beïnvloeding: werderkerigheid, autoriteit, sociale bewijskracht, consistentie, sympathie en schaarste. Deze kunnen worden ingezet om de bezoeker of klant te verleiden.

Uijl paste de principes toe op websites van zzp'ers die actief zijn in de dienstverlening. Uit zijn onderzoek blijkt dat twee van de zes strategieën significant meer success kunnen opleveren.

Sonja Bakker

De eerste is autoriteit. Hiervan kunnen zzp'ers gebruikmaken door bijvoorbeeld een keurmerk in de wacht te slepen of een aanbeveling van een autoriteit op hun vakgebied. "Als je als diëtiste op LinkedIn een aanbeveling krijgt van Sonja Bakker, moet dat direct op je homepage", aldus Uijl.

De tweede succesfactor is consistentie. Dit houdt in dat de klant in meerdere kleine stappen verleid wordt. "Laat hem eerst een vrijblijvend testje doen. Of vraag om een probleemstelling te mailen waar je een geanonimiseerde blog over schrijft. De kans is groot dat deze persoon aan je blijft plakken en klant wordt", licht Uijl toe.

Een derde tactiek om meer uit zzp-websites te halen, is stapelen, oftewel naast de twee eerder genoemde factoren ook de andere sporadisch toepassen.

Terwijl de eerste twee principes bijna altijd vruchten lijken af te werpen, spreekt de rest ook nog een beperkt aantal mensen aan. "Door verschillende principes op de bezoeker af te vuren, vergroot de dienstverlener de kans op success", aldus het onderzoek.

Succesfactoren voor zzp'ers | Elf tips om aan klanten te komen