Startende zzp'ers worden belaagd door advertentieverkopers, terwijl ze advertenties juist als een van de slechtste investeringen zien.

Dat blijkt woensdag uit een enquête onder 145 zzp'ers door Kennisinstituut voor Zelfstandig Ondernemerschap (KIZO). 

De respondenten hebben naar eigen zeggen al veel mogelijkheden door ontwikkelingen op het gebied van online communicatie en sociale media.

Online en geprinte advertenties zouden hen alleen maar geld kosten en te weinig opleveren. 

Naamsbekendheid

Startende zelfstandigen investeren wel massaal in visitekaartjes, websites en folders om naamsbekendheid te krijgen. Ruim drie kwart van hen heeft een eigen website en online cv, om door opdrachtgevers gevonden te kunnen worden. 

Hoewel zzp'ers het belangrijk vinden om online vindbaar te zijn, zet maar 10 procent sociale media op een strategische manier in. 

Het kennisinstituut is daar niet verbaasd over, omdat de meeste klanten via mond-tot-mondreclame binnenkomen en de eerste opdracht vaak van de voormalige werkgever komt.