Ruim twee derde van de zzp'ers heeft binnen een maand zijn eerste opdracht of klant binnen. Bijna de helft van deze groep heeft dat al binnen een week na de start geregeld.

Dat meldt Platform Zelfstandige Ondernemers (PZO) woensdag op basis van een enquête door onderzoeksplatform ECHTZZP.

Veel zzp'ers vinden hun eerste opdracht via bekenden. De voormalige werkgever wordt ook regelmatig genoemd als opdrachtgever. 

Het overgrote deel van de ondervraagden gebruikt eigen middelen om de start van het bedrijf te financieren. Dat geldt voor 89 procent.

De rest heeft financiering van buitenaf nodig. Bijna twee derde vraagt bij de eigen bank naar financieringsmogelijkheden.

Slechte investering

Als een zzp'er eenmaal startkapitaal heeft, dan gaat het grootste deel (57 procent) naar advertenties en promotie. Toch vindt zo'n 40 procent van de ondervraagden uitgaven aan traditionele promotieactiviteiten een slechte investering. Denk dan aan advertenties, folders en abonnementen op websites. 

Een derde van de zelfstandige ondernemers noemt netwerken de beste investering. Toch geldt dat niet voor iedereen, een deel geeft aan dat het netwerken toch te weinig oplevert.

Lees ook: 'Zzp'ers spelen elkaar continu werk toe' | Elf tips om aan klanten te komen