Zzp'ers halen steeds minder opdrachten binnen via bemiddelaars of detacheerders. Het afgelopen halfjaar is het aandeel van tussenpersonen bij het regelen van opdrachten gedaald van 35,7 procent naar 28,1 procent.

Dat blijkt vrijdag uit de nieuwste ZZP Barometer, een initiatief van online marketing- en administratiekantoor  Victor Mundi.

Ruim 60 procent van de zelfstandigen heeft direct contact met zijn opdrachtgevers, of zorgt ervoor dat hij via zijn netwerk naar voren geschoven wordt. Slechts 37,7 procent schakelt nog een tussenpersoon in. 

Online bronnen

Van de opdrachten die via een tussenpersoon worden geworven, is 25,5 procent afkomstig van online bronnen, zoals inhuursites, marktplaatsen en vacaturebanken. Offline heeft dus nog altijd de overhand. 

Drie kwart van de zzp'ers is van mening dat opdrachtgevers bij de selectie te veel naar harde criteria kijken, zoals tarieven. De helft vindt dat er meer naar zachte criteria, bijvoorbeeld cultuursensitiviteit gekeken moet worden. 

De helft van de opdrachtgevers geeft zelfstandigen wel genoeg mogelijkheden voor vervolgopdrachten. Terwijl 64,6 procent van de afgesproken tarieven marktconform is, vindt 58,1 procent van de zzp’ers contracten en voorwaarden transparant en eerlijk.