
Zzp'er wil opvallen om concurrent voor te zijn
"De noodzaak tot profilering van zzp'ers is niet alleen een direct gevolg van de stijging van het aantal zzp'ers, maar komt ook door de versnippering van het aantal marktplaatsen", laat sales manager Jeroen Groothoff van FastFlex weten.
Tweederde van de ondervraagden denkt dat een ratingsysteem daar een oplossing voor zou kunnen zijn. In zo’n systeem kunnen zzp'ers hun specifieke vaardigheden en ervaringen opnemen.
Op de meeste plekken waar ze zich kunnen inschrijven, is er weinig ruimte om dit soort kenmerken te omschrijven.
Opvallen
Ruim driekwart van de zzp'ers wil niet alleen op noodzakelijke vaardigheden (hard skills) beoordeeld worden, maar ook bijvoorbeeld op sociale vaardigheden en creativiteit (soft skills).
De zzp'ers verwachten daarmee op te vallen bij hun potentiële klanten. Volgens Groothoff is een ratingsysteem ook een uitkomst voor opdrachtgevers. "Want voor hen is het lastig om de juiste zzp’er voor de klus te vinden."