'Klantbeoordelingen doorslaggevend bij keuze zzp'er'

Steeds meer zzp’ers vinden werk via online marktplaatsen. De komende weken publiceert NUzakelijk daarom in samenwerking met ZZP Barometer interviews met vijf grote platforms op de Nederlandse markt. Deze week deel 4: Annemarie Buitelaar, hoofd mkb bij Marktplaats.nl.

Op Marktplaats.nl kan een ondernemer zich professioneel presenteren met een eigen bedrijfspagina waarop klanten hun reacties kunnen achterlaten."Veel goede klantbeoordelingen vergroten de betrouwbaarheid en daarmee de kans op het werven van meer opdrachten", aldus Buitelaar.

De rubriek ‘Diensten en Vakmensen’ op Marktplaats.nl heeft maandelijks 1,5 miljoen unieke bezoekers en heeft ingeschreven 50.000 vakmensen en dienstverleners. Annemarie Buitelaar heeft de leiding over de rubriek.

Hoe is het segment 'Diensten en Vakmensen' ontstaan binnen Marktplaats.nl en wat is jouw rol?
"Oorspronkelijk is 'Diensten en Vakmensen' ontstaan zoals Marktplaats in 1999 zelf ook is ontstaan: consumenten en ondernemers willen een vraag- of aanbodbehoefte vervullen. Aanvankelijk ging het vooral om huishoudelijke hulp, oppas en dierenverzorging, gevolgd door consumenten die een extraatje verdienen als muzikant, klusjesman, thuiskapper of boekhouder. Na enige tijd wisten steeds meer professionals de weg naar Marktplaats te vinden."

Wat zijn de voordelen voor freelancers, zzp’ers en andere eenpitters?
“Wij bieden een zeer laagdrempelig platform waar een ondernemer op het internet in contact kan komen met potentiële klanten. Een ondernemer kan zich al vanaf 4,50 euro per maand professioneel presenteren met een eigen bedrijfspagina."

"Daarin is naast de bedrijfsnaam, -logo, -omschrijving en kenmerken van de dienstverlening ook ruimte voor foto’s en een link naar de eigen website. Ook kan de ondernemer beoordeeld worden door klanten en opdrachtgevers. Veel goede klantbeoordelingen vergroten de betrouwbaarheid en daarmee de kans op het werven van meer opdrachten. De ondernemer profiteert daarnaast van de landelijke bekendheid van Marktplaats met maandelijks meer dan 6 miljoen unieke koopgerichte bezoekers.”

Waarin onderscheidt jullie platform zich van de concurrentie?
"Er is geen ander platform waar maandelijks 1,5 miljoen unieke doelgerichte bezoekers komen die op zoek zijn naar een vakman of dienstverlener. De breedte en diversiteit aan rubrieken is kenmerkend voor Marktplaats."

Wat zijn de grootste uitdagingen van de afgelopen jaren?
“Sinds begin 2012 is binnen Marktplaats een geheel vernieuwd platform voor Diensten en Vakmensen ontwikkeld: www.marktplaats.nl/vakmensen. De behoefte van adverteerders binnen Diensten en Vakmensen is namelijk anders dan binnen de overige categorieën. Een dienstverlener richt zich op de lange termijn met het oog op het opbouwen van een klantrelatie. Dat is ook terug te zien in de klantbeoordelingen die tevreden klanten plaatsen bij de advertentie van de adverteerder."

"Uit onderzoek blijkt dat de zoektocht naar het vinden van een vakman nog niet altijd start op Marktplaats. Terwijl de consument juist op zoek is naar een vakman of dienstverlener binnen zijn of haar regio. Hier besteden wij momenteel extra aandacht aan. Zo proberen we de groei in vraag en aanbod gelijk op te laten gaan.”

Wat is het doel voor het komend jaar?
“Groei in zowel vraag- als aanbodzijde willen we altijd blijven realiseren. Ook willen we ervoor zorgen dat adverteerders hun klanten om meer beoordelingen vragen, zodat we potentiële nieuwe klanten een nog beter inzicht in de dienstverlening van de adverteerder kunnen geven. Zodat vraag en aanbod nog beter op elkaar kunnen aansluiten. Onderzoek wijst uit dat de beoordelingen als doorslaggevend worden ervaren. Daarnaast willen we groeien in een aantal categorieën – denk daarbij aan ‘Professionele diensten’."

Welke tip heb je voor freelancers en zzp’ers die succesvol willen zijn jullie platform?
"Zorg dat je jezelf onderscheidt ten opzichte van concurrenten. Dat kan door de inhoud van de advertentietekst, de foto’s van je werk, maar met name door veel goede beoordelingen van klanten te verzamelen. Potentiële klanten gaan vaak af op de beoordelingen van andere klanten en vaak is dit doorslaggevend in het maken van een keuze.

Reageer snel en adequaat op e-mails en telefoontjes van potentiële opdrachtgevers en zorg dat je de opdracht goed vervult. Als je dat allemaal goed verzorgt kan het eigenlijk niet misgaan."

Zie ook:
'Zzp'er heeft bij ons evenveel kans als detacheringsbureau'
'HR-afdelingen werven steeds vaker via online werkmarktplaatsen'
'Bij InhuurDesk van de NS blijft zzp’er eigen baas'

DBA

DBA
Dit moeten zzp'ers weten over de vervanger van de VAR.

Zzp'ers

Zzp'ers
Waarom verdienen zzp'ers minder dan mensen in loondienst? 

NUwerk

Tip de redactie