STRAATSBURG - Zelfstandige transporteurs zonder personeel worden verplicht om werkweken te maken van maximaal 48 uur. Het Europees Parlement heeft dat dinsdag besloten.

 Het verwierp in meerderheid een voorstel van de Europese Commissie dat gericht was op 'schijnzelfstandigen', chauffeurs die zich voordoen als zelfstandigen, maar in feite maar één opdrachtgever hebben.

Bestuur
Het dagelijks bestuur van de EU wilde alleen de arbeidstijden van deze groep verkapte werknemers aan banden leggen, maar het Europarlement wil ook de werkweek van echte zelfstandigen beperken.

CDA en VVD behoorden tot de minderheid die tegenstemden. Volgens CDA-Europarlementariër Corien Wortmann wordt nu de concurrentiepositie van duizenden zelfstandige ondernemers in Nederland zwaar onder druk gezet. Ze beschuldigt de socialistische fractie in het Europarlement, waaronder de PvdA, ervan "zich in verkiezingstijd te hebben laten opstoken door de vakbonden". Ook VVD-Europarlementariër Jeanine Hennis-Plasschaert vindt dat "het vrije ondernemerschap ernstig wordt geschaad".

Maatregel
Volgens Wortmann en Hennis-Plasschaert wordt de maatregel ten onrechte gepresenteerd als een bijdrage aan de verkeersveiligheid. "Maar daarvoor bestaan al de regels voor rij- en rusttijden", aldus de VVD-Europarlementariër.

Wortmann en Hennis-Plasschaert vinden het onverteerbaar dat zelfstandige transporteurs voortaan binnen een 48-urige werkweek ook hun administratie moeten bijhouden en dus minder tijd hebben om ritten te verzorgen. De zelfstandige rijders hebben daardoor een concurrentienadeel vergeleken bij bedrijven met meer chauffeurs, stellen ze.

Voorstel
PvdA-Europarlementariër Jan Cremers zegt dat het helemaal niet zijn bedoelding is om zelfstandigen te dwingen tot werkweken van hooguit 48 uur. De PvdA was alleen niet tevreden over de manier waarop de Europese Commissie het probleem van de schijnzelfstandigen wilde aanpakken en stemde daarom tegen het commissievoorstel. "Ik wil dat de commissie nu met een beter voorstel komt."

De Nederlandse vervoerders- en verladersorganisaties TLN, EVO en KNV betreuren het besluit van het Europees Parlement. "We vinden het principe onjuist om een ondernemer te binden aan een maximaal aantal uren dat aan de onderneming mag worden besteed." Ook stellen zij dat dit besluit de verkeersveiligheid niet verbetert: daarvoor bestaan de rij- en rusttijden al.

Europees Commissaris Antonio Tajani (Transport) zei dinsdag na de stemming in het Europarlement dat hij zich op de ontstane situatie gaat beraden.