Veel zorgverzekeraars informeren consumenten nog altijd niet op de juiste wijze over de zorgpolissen die zij aanbieden.

Dat blijkt uit een vrijdag verschenen onderzoek van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa).

De toezichthouder liet meer dan 3.400 telefoontjes plegen met medewerkers van alle grote zorgverzekeraars in Nederland. De bellers deden zich voor als consumenten en stelden vragen over onderwerpen die alle zorgverzekeraars regelmatig krijgen.

Van de grootste zorgverzekeraars scoort Ohra het slechtst. De medewerkers beantwoorden bijna een derde (31 procent) van de vragen onjuist. Ook VGZ, Univé en Delta Lloyd kwamen slecht uit de bus, met foutpercentages variërend van 20 tot 29 procent.

De Friesland

Alleen De Friesland had alle antwoorden goed. DSW en CZ gaven op bijna alle vragen de juiste antwoorden. Gemiddeld werd op ruim acht van de tien vragen (81 procent) een juist antwoord gegeven.

De mystery shoppers vroegen naar polisvoorwaarden voor de vergoeding van fysiotherapie, kraamzorg en een bril. Ook vroegen ze naar de mogelijkheden om over te stappen met een betalingsachterstand en naar uitleg over het eigen risico.

Zonder juiste informatie kan een verzekerden geen goede keuze maken bij het overstappen naar een nieuwe zorgverzekering.