De nadruk op prijs bij zorgverzekeringen is te groot, vindt Fred van Raaij, emeritus hoogleraar economische psychologie aan de Universiteit van Tilburg.

"Het is een bekend gegeven dat consumenten het belang van de prijs overschatten bij aanschaf van een product of dienst", zegt Van Raaij tegenover ING. "Pas later, bij gebruik, gaat service zwaarder wegen."

Uit recent onderzoek van TNS Nipo in opdracht van patiëntenfederatie NPCF blijkt dat korting de belangrijkste reden is om over te stappen naar een andere zorgverzekering. Nederlanders maken zich minder druk over de vrijheid om zelf een zorgverlener uit te kiezen of het imago van de verzekeraar.

"Mensen kijken vooral naar de hoogte van de premie en niet naar de dekking", verklaart een woordvoerder van de NPCF. "Als je je vooraf niet verdiept in wat voor jou belangrijk is, kan je dat duur komen te staan."

Overstappen

Van Raaij is niet verbaasd dat slechts 2 procent van de Nederlanders zeker een andere zorgverzekering kiest, en 27 procent het overweegt.

"Het is een complex product. Mensen weten niet goed hoe die markt in elkaar zit. Als ze eenmaal een keuze hebben gemaakt, durven ze daar niet snel van af te wijken – ze zijn bang om een foute beslissing te nemen. Het is dan makkelijker om niets te doen."