Doe hetzelfde als iemand met succes en al je dromen komen uit, beweren de meeste mensen. Managementscepticus Richard Engelfriet raadt u aan op zoek te gaan naar blunderverhalen.

Door Richard Engelfriet

Ik heb goed nieuws voor u: ik heb ontdekt welke drie eigenschappen ervoor zorgen dat u in de Quote 500 komt. Na grondig onderzoek kwam ik erachter dat alle leden op deze lijst twee keer per dag hun tanden poetsen, minstens 50.000 autokilometers per jaar rijden en een mobiele telefoon hebben. Als u dus heel rijk wilt worden, weet u nu wat u te doen staat!

Flauwekul, zegt u? Toch is deze manier van redeneren heel populair in managementboeken en op seminars. Daar krijgt u altijd eigenschappen opgesomd van succesvolle ondernemers met de impliciete boodschap: ‘doe dit ook en succes zal uw deel zijn’.

Ik heb inmiddels meer dan 50 managementgoeroes mogen aanhoren als dagvoorzitter en een veelvoud aan managementboeken doorgelezen en zal u een beknopte samenvatting geven van de ‘wijze’ lessen: u moet hard werken, ‘erin geloven’ en een doel voor ogen hebben.

Succesfabels

Maar waaruit blijkt dat mensen die niet geslaagd zijn allemaal niet hard hebben gewerkt, er niet in geloofden en geen doel voor ogen hadden? Ik ga u een geheim verklappen: de meeste mensen die gefaald hebben, hebben ook keihard gewerkt, geloofden ‘er’ ook in en hadden ook een doel voor ogen. Ze hebben er alleen geen boek over geschreven. Falen verkoopt niet zo goed.  Neem de volgende succesfabels:

Simon Sinek – Toegegeven: hij brengt het leuk. Maar waar is het onderzoek waaruit blijkt alle succesvolle bedrijven hun ‘why’ helder hebben gedefinieerd? En waar is de lijst van bedrijven die failliet zijn omdat ze allemaal de golden circle ‘de verkeerde kant’ op gebruikten?

The seven habits of effective people – Waarschijnlijk de bijbel aller succesboeken. Ook hier de vraag: negeren alle ‘mislukkelingen’ stelselmatig en consequent alle wijze lessen van wijlen meneer Covey? 

Charmante oplichters

Managementboeken en - goeroes die u succesverhalen verkopen, zijn meestal charmante oplichters. Vergelijk het maar eens met een bezoek aan uw huisarts als u barstende hoofdpijn heeft.

Wat zou u er dan van vinden als uw arts u het volgende advies geeft: ‘Ik heb hier een boek voor u met de succesverhalen van 20 mensen die hun hele leven nog nooit hoofdpijn hebben gehad. Lees dat maar eens. Ik denk dat uw hoofdpijn dan zo over is!’.

Ga op zoek naar blunderverhalen

Waarschijnlijk begint u uw arts hard uit te lachen, of gaat u op weg naar een fatsoenlijke dokter die zijn vak wél verstaat. Die weet dat medicijnen alleen werken als ze dubbelblind zijn getest op een representatieve groep proefpersonen. En die regels gelden natuurlijk ook als u op zoek bent naar een ‘medicijn’ voor succes. U kunt daar pas écht iets over zeggen als u succesverhalen kunt vergelijken met blunderverhalen.

Mijn advies aan u is daarom ook simpel: neem al die mooie succesverhalen met een flinke korrel zout en ga op zoek naar blunderverhalen. Daar leert u meestal veel meer van dan al die succesfabeltjes. En mocht u enorm gefaald hebben, brengt u er mij dan van op de hoogte? Ik leer er graag van!

Richard Engelfriet is dagvoorzitter, trainer en spreker. Daarnaast is hij auteur van vele managementboeken. Eind 2014 verscheen zijn nieuwe boek Zo simpel kan het zijn bij Uitgeverij Haystack.