Wanneer je mensen wat duidelijk wilt maken, blijken plaatjes prima te werken. De lezer van vandaag heeft nauwelijks nog tijd en interesse om lappen tekst door te ploeteren.

Door Frank Wijn 

Als één plaatje “de lading van jouw boodschap dekt”, zul je merken dat die boodschap sneller gedeeld wordt. Voor de visueel ingestelde lezer, dacht ik daarom…. Ik zeg het deze keer ook eens met plaatjes.

Grappig dat ik steeds meer medestanders krijg in mijn, inmiddels driejarige, kruistocht tegen de fout verkochte rentederivaten. Of is het de verkochte, foute rentederivaten. Hoe dan ook…. De bijval komt uit onverwachte hoek. Namelijk van banken zélf.

De laatste tijd hebben banken namelijk de neiging om reclame te maken die haaks staat op de werkelijkheid. Dat maakt mijn boodschap steeds duidelijker. Wat dacht bijvoorbeeld MKB marktleider, Rabobank, toen ze deze kreet (klik hier) aan de muur hingen? “Precies weten wat er boven je hoofd hangt. Lenen zonder verrassingen achteraf”.

Ze bedoelden het waarschijnlijk goed, maar bankklanten met een renteswap ervaren dat compleet anders (klik hier).

Maar niet alleen Rabobank probeert het met mooie plaatjes, ook staatsbank ABN Amro mengt zich in de zakelijke marketing. Zo worden zij steeds actiever op LinkedIn (klik hier). Ik zie de MKB’er met een ABN Amro renteswap denken. Zegt de bank dit over mij?!

Hun gebrek aan tact en te grote focus op verkoop en eigen belang”? Right.

Daarom ook wordt de Treasury-adviseur van de bank door MKB NL ervaren de haai achter dit MKB-bootje (klik hier).

Opvallend is de afwezigheid van ING Bank in de publieke discussie over rentederivaten. Hebben zij niet of nauwelijks rentederivaten verkocht dan? Néé, maar de definitie van MKB’er (actief ondernemer met een inschrijving Kamer van Koophandel) zorgt er voor dat de “box3 Onroerend Goed belegger” die bij ING Bank “stijf staan van de rentederivaten” niet worden meegenomen in de discussies en (her)beoordelingen.

Deze categorie wordt, bij klagen, afgescheept met een schikking of fooi.

Daar hoort dit plaatje (klik hier) dan bij, denk ik.

Alle gekke plaatjes op een stokje. Het blijft een triest verhaal. Vele bedrijven in serieuze en acute problemen en banken die blijven ontkennen, vertragen en afkopen van verantwoordelijkheden.

Totdat het probleem adequaat wordt opgelost, is dit de perceptie van bankklanten met rentederivaten als dit plaatje (klik hier).

En dat………… moet je als bank niet willen!

Dus banken. Los het derivatenprobleem snel, goed en naar tevredenheid van de klanten op en dan heb je kans dat het vertrouwen enigszins terugkomt.

Frank Wijn is oprichter van Wijn Bancair Advies en werkte achttien jaar bij diverse financiële instellingen. Zijn motto: maak klanten minstens zo slim als de bankier, liefst slimmer. En maak bankzaken transparanter, liefst goedkoper! Volg Frank ook op Twitter.com/frankwijn1