Maak een merk van je werk

Alle bedrijven lijken op elkaar. Wees geen grijze muis en val op met een bijzonder merk.

Door Michiel Maandag

Er worden steeds meer nieuwe bedrijven gestart die steeds meer nieuwe producten of diensten op de markt brengen. In Nederland steeg het aantal nieuwe bedrijven tussen 2004 en 2012 met 19 procent. En elk jaar komen er zo'n 250.000 nieuwe producten op de markt. De markt wordt dus steeds voller.

Al die nieuwe bedrijven, producten en diensten lijken ontzettend op elkaar. Kappers knippen, bakkers verkopen brood en financieel adviseurs geven financieel advies. Daarmee alleen maak je het verschil dus niet meer. Om merkbaar verschil te maken in de markt gaat het dus allang niet meer om wat je allemaal doet. Er zijn namelijk nog duizend anderen die hetzelfde doen. Tijd om aan je merk te werken en te laten zien dat je merkbaar verschil maakt.

Wat is jouw verhaal?

Als ondernemer is het belangrijk terug te gaan naar het moment waarop je dacht 'ik wil gaan ondernemen'. Dat deed je waarschijnlijk niet zomaar. Wellicht wilde je een verandering bewerkstelligen, dingen anders doen dan anderen. Jouw kerngedachte kan de basis vormen van je merkverhaal: waarom doe jij de dingen die je doet. Nog belangrijker: hoe denk jij het verschil te maken?

Een mooi voorbeeld is het verhaal achter het merk Innocent, het merk achter smoothies en sap. Drie 26-jarige vrienden dronken in 1998 te veel bier en aten te veel pizza. Ze besloten op een dag het probleem van ongezond eten op te lossen. Immers, iedereen kent de voordelen van gezond eten, maar de moderne samenleving maakt het moeilijk gezond te leven - zoals ze zelf hadden gemerkt.

Gezond

Hun idee: een smoothie van volledig natuurlijk fruit dat het makkelijk voor mensen maakt om wat goeds te doen. Na zes maanden aan smoothierecepten te hebben gewerkt vroegen de oprichters tijdens een muziekfestival aan klanten of ze hun baan moesten opzeggen om full-time smoothies te verkopen. Het antwoord was 'ja' en zo werd de 'zoektocht naar natuurlijk, heerlijk en gezond voedsel dat helpt mensen gezond te leven en oud te sterven' hun dagelijks werk. Inmiddels verkoopt Innocent elke week twee miljoen smoothies. In 2013 verkochten de oprichters het grootste deel van hun aandelen aan Coca-Cola voor naar schatting 125 miljoen euro.

Het verhaal achter jouw merk is belangrijk, want het is uniek en van jezelf. Het is de kern van wat je verkoopt. En omdat het jouw verhaal is kan helemaal niemand dat nadoen. Daarmee win je het uiteindelijk van de concurrentie.

Wat is jouw karakter?

Naast je verhaal is het belangrijk goed te kijken naar je karakter en dat te vertalen naar alles wat je doet. Stel dat je bent een bedrijf met een heel zakelijke website. Dan komt het raar over als je de telefoon heel joviaal opneemt.

Het is heel belangrijk dat het beeld dat je van jezelf schetst overeenkomt met je karakter, anders gaat het mis: de verwachtingen die je schept zijn dan anders dan die je waarmaakt. Ben je avontuurlijk en bevlogen? Dan moet dat terugkomen in de vormgeving van je website, de teksten in je brochure, de manier waarop je de telefoon opneemt en zelfs je kleding.

Fans

Door dichtbij jezelf te blijven kun je dus echt een verschil maken in de markt. En het leuke is: je hoeft er eigenlijk niets anders voor te doen dan gewoon jezelf te zijn.

Ben je een kapper, bakker of financieel adviseur? Vertel dan hoe jij het echt anders doet en gebruik geen loze kreten als 'wij stellen de klant centraal en zijn kundig'. Daarnaast maak je het vanzelfsprekend ook echt waar in alles wat je doet. Op deze manier bouw je aan je merk: je creëert verwachtingen en maakt ze constant waar. Dit wekt vertrouwen bij de consument en daarmee creëer je fans, en fans praten over je merk wat uiteindelijk de verkoop ten goede komt.

Michiel Maandag is partner van Business Openers en auteur van Het enige boek over merken dat je nodig hebt. Volg hem via twitter.com/michielmaandag.

Geen zin vandaag? Niet tevreden over je omzet? Laat je oppeppen door de auteurs van Uitgeverij Haystack in hun wekelijkse column #goedbezig!

Lees meer over:

NUwerk

Tip de redactie