Nike heeft de Nederlandse Logistiek Prijs gewonnen. Wat kunnen andere bedrijven van Nike leren?

Door Walther Ploos van Amstel

Nike Europe heeft de Nederlandse Logistiek Prijs 2014 gewonnen. Volgens de jury verrichtte Nike uitzonderlijke prestaties door een scherpe beheersing over de hele logistieke keten van producent tot consument.

Dit heeft de servicegraad verbeterd, ketenvoorraden verminderd en het aantal afgeprijsde producten gereduceerd.

Vereniging Logistiek Management stimuleert met deze prijs de innovatie en professionalisering van de logistiek. De afgelopen jaren wonnen onder meer Wehkamp, IBM, Hema, Heineken en Philips deze prijs. In 2013 ging de prijs naar ASML.

Nike

De afgelopen jaren waren ook voor Nike in Europa turbulent. Nike heeft de recessie goed doorstaan en is na een achteruitgang in met name Zuid Europa inmiddels weer sterk groeiend. Nike ziet distributie en logistieke planning als kerncompetenties om verdere groei te realiseren.

Met 'Sales and Operations Planning' sturen ze slim op vraag en aanbod, voorraden en marges. Maandelijks wordt de vraagvoorspelling tussen de afdelingen verkoop, logistiek en merchandising afgestemd.

Hierdoor kan Nike op basis van de meest actuele data uit de logistieke keten verschillende scenario's doorrekenen en zo de beste beslissingen nemen over de beschikbaarheid van producten voor de verschillende verkoopkanalen.

Beheersing

De beschikbaarheid van informatie over de voorraden en de actuele verkopen in de hele logistieke keten van producent tot consument, stelt Nike in staat om beter samen te werken met klanten en zo samen meer controle te nemen over de gehele logistieke keten.

Hierdoor behoudt Nike zelf de controle over het verkoopproces. Zelfs afgeprijsde producten kan Nike op deze manier nog via de eigen keten, bijvoorbeeld via de Nike Outlet Stores, voor een goede prijs verkopen.

Lessen

Nike biedt andere ondernemingen vier lessen voor het verbeteren van de logistieke planning voor meer marge, minder voorraden en een betere beschikbaarheid van producten.

De eerste les is de logistieke planning dichter bij de commerciële functie te brengen. Dan is een realistische afstemming van de verwachte vraag mogelijk. De verschillende afdelingen nemen bij Nike nu collectief, en vaak ook samen met klanten, beslissingen over waar ze risico’s nemen en waar niet. Kom niet alleen met problemen of risico’s aan maar kijk ook gezamenlijk naar mogelijke oplossingen.

Ten tweede: spreek dezelfde taal. Dat is wel zo makkelijk om afstemming te krijgen over de plannen en acties. In het verleden spraken de logistieke mensen vooral over voorraad of verwachte vraag in aantallen. Dan keken de verkoopmensen de logistieke mensen glazig aan.

Hen ging het juist om meer verkopen, beter marges en tevreden consumenten. Bij logistieke planning moet het gaan om de afstemming van volumes, omzet en marges in de verschillende verkoopkanalen.

Ten derde, logistieke planning doe je er niet even bij. Maak mensen hiervoor vrij. Wil je echt neutraal en tussen de partijen staan dan kan je niet ook nog andere belangen vertegenwoordigen. Het topmanagement moet aan tafel zitten als de belangrijke knopen worden doorgehakt.

Mensenwerk

Tenslotte, logistiek is mensenwerk. Marc Den Boogert van Nike was blij, trots en dankbaar naar zijn collega's bij de prijsuitreiking: "Plannen zijn altijd fout. Het gaat om de mensen en wat ze doen met de plannen."

Een waardevolle tip van de winnaar: "Denk commercieel, je moet een beetje flirten met sales en denken in oplossingen in plaats van problemen." 

Walther Ploos van Amstel is docent logistiek aan de Hogeschool van Amsterdam en supply chain expert bij TNO Mobiliteit en Logistiek. Volg Walther ook op twitter.com/Delaatstemeter.