Schrijvers zijn duidelijk geen marketeers

Eliot Peper en Michele Miller publiceerde bijna op dezelfde dag hun boek. Onafhankelijk van elkaar schreven ze een thriller over de startupwereld.

Door Sebastiaan Hooft

Waar Michele koos voor een multimedia-aanpak, met online hoofdstukken, video's en DJ’s, ging Eliot voor het traditionele formaat; papier en ePub.

Vandaag spreek ik beide schrijvers in de kelder van Galvanize. De ontvangst is in een superhippe coworking space in hartje San Francisco.

Tussen de lokaal gemaakte kunstwerken, pooltable en grote metalen pijpen die vanuit het gehele gebouw in de kelder samenkomen praten wij over de toekomst van uitgeven. Een toekomst die voor beide schrijvers in beweging is.

Startupscene

De sportief uitziende Eliot komt uit de wereldberoemde startupscene van Boulder, Colorado. Als associate van een investeringsmaatschappij wilde hij wel eens een spannend boek lezen over de wereld van technologiestartups.

Hij kwam erachter dat er niet zoveel te krijgen was. In zijn enthousiasme schreef hij een paar hoofdstukken van een 'startupthriller’ en stuurde ze door naar Brad Feld, een bekende investeerder met een aantal bestsellers op zijn naam. Zo schreef Brad de bijbel voor startups: 'Venture Deals'.

De durfinvesteerder besloot het boek van Eliot uit te geven onder zijn eigen label, Foundry Group. De startup community rondom Brad investeerde vervolgens tijd en geld in het boek van Eliot: Uncommon Stock. Er wordt al gewerkt aan deel twee en drie.

Ander verhaal

De sensuele Michele heeft een ander verhaal, maar in de basis is het ook weer hetzelfde. Zij woont en werkt in New York en komt uit de traditionele 'publishing business'. Na een aantal teleurstellingen met misgelopen royalties besloot ze om een boek in eigen beheer uit te geven. Meer vrijheid, en alle inkomsten naar haar eigen bankrekening, in plaats van naar uitgevers die 'niks voor je doen'.

Het werd echter geen standaard boek. Met kapitaal van derden ontwikkelde ze een online platform waar zich een spannend plot afspeelt in de zakenwereld. 'The Underwriting' is een verhaal over geld, seks en startups. Voor de ontwikkeling van haar platform zoekt ze de samenwerking met bekende partijen. Zo lijkt Spotify de muziek voor haar volgende serie te gaan verzorgen. Hoe gaaf is dat.

Over de bezoekersaantallen op haar platform blijft ze echter op de vlakte. Wel staat het platform inmiddels open voor andere auteurs, waarmee ze naast auteur ook producent is geworden.

Serialized

De toekomst voor beide schrijvers heeft een gemeenschappelijke deler; serialized. Waar Michele haar verhaal letterlijk opknipt in delen die na elkaar uitkomen, heeft Eliot een boek geschreven dat bekendstaat om zijn superkorte hoofdstukken.

Een van de mooiste reviews volgens Eliot: 'Eindelijk weer eens een boek dat ik uit heb kunnen lezen'. Je kunt het de HBO-isering van boeken noemen. Alle elementen van een goede TV-serie zijn aanwezig. Kort, krachtig en een fijne cliffhanger aan het einde van ieder deel.

Het mooie is dat je een interactief businessmodel kunt bieden aan de lezer. Zo zijn bijvoorbeeld de eerste uren gratis, daarna betaal je per hoofdstuk en aan het einde van de serie kun je het hele verhaal kopen voor een vast bedrag.

De vijand voor deze HBO-isering en ook het business model is echter de traditionele boekhandelaar. Die wil dit namelijk allemaal niet. Handelaren in boeken en films, inclusief Amazon en iTunes, zijn ingericht op het sluiten van een enkele deal; de verkoop van een stapeltje papier of single download van een bestand.

Als boeken in series worden verkocht, dan komt er een voor hen veel te ingewikkeld business model kijken, waar hun technologie nog niet op is ingericht.

Uitdaging

Hoe bereik je als auteur of onafhankelijke uitgever dan de lezers? Dat is een uitdaging waar de groep nog niet uitkomt. Platformen en social media kanalen komen voorbij. Maar niks is 'groot’ of 'relevant’ genoeg. Good Reads bijvoorbeeld is gekocht door Amazon, en daarmee al gelijk afhankelijk geworden.

Schrijvers zijn duidelijk geen marketeers. Waar Eliot denkt aan het verzamelen van e-mailadressen, is Michele wel wat verfijnder; het gaat om de interactie die je opbouwt. Maar hé, hoe mooi die theorie ook is, ze wilde eerder haar bezoekersaantallen niet delen. Daar zit dus ook voor haar nog een flinke uitdaging.

In de nabespreking hebben wij het nog gehad over de kwaliteit van de content die je brengt. Hoe goed je businessmodel ook is of welke kanalen je ook kiest, het gaat erom dat je een 'awesome writer’ bent.

Zo noemde Michelle VICE als voorbeeld. VICE is hét voorbeeld van waar talent, visie en wereld veroverende ambitie samenkomen. Ze had nog nooit iemand ontmoet die voor VICE schreef. Ze kreeg dan ook een 'blush’ op haar wangen toen ik mijn hand opstak, en heel eerlijk gezegd: ik ook.

Sebastiaan Hooft (Amsterdam en San Francisco) is een impact investor en veelgevraagde spreker over ondernemerschap en gezondheid. Ga via Twitter (@sebastiaanhooft) de interactie met hem aan over deze column.

Tip de redactie