Zzp’ers doen niet wat ze beloven

Een korte betalingstermijn hanteren en vervolgens heel lang wachten met het sturen van herinneringen. Zo loopt het gros der zzp'ers achter de feiten aan. Maar niet met deze tips.

Door Rob de Haan

Om maar met de deur in huis te vallen: wij hebben veel ervaring met het innen van facturen namens zzp'ers en andere ondernemers. En dit is onze visie op wan- of laatbetalers:

  • Een klant die niet betaalt, is geen klant.
  • Kwaadwillende debiteuren ruiken het als ze ruimte krijgen en maken daar misbruik van.
  • Het is een fabeltje dat klanten weglopen als u ze herinnert aan hun betalingsverplichting voor een product of dienst die u naar tevredenheid hebt geleverd.

Recht op uw eigen invorderingsstijl

Met dit artikel pleiten we niet voor een harder of sneller incassobeleid van zzp’ers. Elke ondernemer heeft recht op de invorderingsstijl die bij hem of haar past. Wat we wel adviseren is het inrichten van een consequent beleid met een aantal standaard procedures. De eerste winst van zo’n systeem is een professionele uitstraling, wat een positief effect heeft op hoe klanten uw bedrijf zien.

Facturen nabellen is gewoon niet leuk

We zien veel vorderingszaken waarin facturen maanden, zo niet jaren onbetaald blijven liggen. Er is wat mailverkeer, er worden wat betalingsbeloftes gedaan en that’s it. Intussen schuift de klant u al dan niet werk toe, of is er een ander excuus om uw geweten mee te sussen. Want laten we wel wezen: bellen over geld is voor velen van ons echt even doorbijten. Gebruik de volgende tips om te voorkomen dat u in de telefoon moet klimmen. En als het toch op bellen aankomt: ook dat kan snel en pijnloos.

Tip #1: Kijk eens in de spiegel

Waar laat u het sturen van herinneringen of aanmaningen van afhangen? In de praktijk hanteren zzp’ers een uniek beleid per klant, gebaseerd op vragen als: verwacht ik nog werk te krijgen van de klant, hoe was het betaalgedrag in het verleden en hoe lang ken ik het bedrijf?

Niet doen. Hanteer een uniforme betaaltermijn voor elke klant en geef daar gevolg aan. Vindt u een termijn van 30 dagen redelijk? Stuur dan op dag 31 de herinnering.

Tip #2: Manage de verwachtingen

Het managen van verwachtingen is in zakelijke relaties profijtelijk voor beide partijen. Dus: geef bij nieuwe klanten vooraf aan dat u genoodzaakt bent om uw betalingstermijn redelijk strak te hanteren. Omdat u een starter bent, om uw eigen verplichtingen na te kunnen komen, of om welke reden dan ook. Zodoende is een klant niet verbaasd als u daadwerkelijk even belt of mailt om aan een openstaande factuur te herinneren.

Tip #3: Houd het zakelijk

Zzp’ers die voor grotere bedrijven werken, hebben vaak één of twee contactpersonen die hen opdrachten verstrekken. Vermeld die naam op de factuur voor het accorderingsproces van de klant, maar richt de factuur aan de Afdeling Crediteuren.

Tip #4: Gebruik gratis factuurdiensten als MoneyMedic

U hoeft tegenwoordig niet zelf meer achter uw geld aan. Met de diensten van bijvoorbeeld MoneyMedic, kunt u facturen efficiënt versturen en instellen wanneer er een herinnering uit moet. Dit verleent uw bedrijf een professionele uitstraling en maakt de facturatie minder ‘persoonlijk’; u verstuurt de herinnering niet, maar MoneyMedic.

Tip #5: Pak de telefoon

Relaties bellen over een openstaande factuur staat met stip bovenaan het to-do lijstje voor morgen. Vindt u het ook vervelend? Bel dan met een andere reden. Vraag of uw producten of diensten goed zijn ontvangen. En begin vervolgens niet over het betalen van een factuur, maar informeer waaróm er nog niet is betaald. Negen van de tien keer stelt uw klant zelf een oplossing voor. Wedden?   

Rob de Haan is medeoprichter van Verkoopjevordering.nl. In zijn column beschrijft hij persoonlijke verhalen uit ons land tijdens de crisis. Waargebeurde ondernemersverhalen, waarin mensen en locaties onherkenbaar zijn gemaakt.

Lees meer over:
Tip de redactie