Als uw medewerkers op het werk zijn, wil dat nog niet zeggen dat ze aan het werk zijn.

Door René Savelberg

Uit nieuw onderzoek van Arboned blijkt dat negen op de tien ondernemers niet weet wat verzuim kost of wat het verlagen ervan hen kan opleveren.

Dat is zorgwekkend, zeker als je bedenkt dat de gemiddelde verzuimduur 24 dagen (!) bedraagt. Nog veel zorgwekkender is het feit dat deze ondernemers zich waarschijnlijk helemaal niet bewust zijn van het mentaal verzuim in hun organisatie, laat staan dat ze weten wat dat kost.

Marktwaarde

Veel mensen die op het werk zijn, zijn niet aan het werk. Niet alleen omdat ze even met hun gedachten ergens anders zijn, maar ook omdat ze ongemotiveerd hun werk niet goed (of helemaal niet) doen. Zeker in witteboordenorganisaties wordt onzettend veel papier verplaatst en vergaderd wat onder aan de streep niets oplevert.

Deze week sprak ik met de ceo van een groot bedrijf die mij een even hilarische als trieste anekdote vertelde. Hij had een van zijn managers gevraagd om een minder ervaren manager wegwijs te maken in de organisatie en de kneepjes van het managementvak te leren. De man had daar grote moeite mee: de ceo kon toch niet van hem verwachten dat hij zijn eigen marktwaarde zou verpesten door een ander te helpen.

Ellebogen

De ceo was boos op deze manager, maar natuurlijk had hij boos op zichzelf moeten zijn. Blijkbaar was hij er (nog) niet in geslaagd om de organisatie kernwaarden mee te geven die mensen stimuleren om het beste uit zichzelf te halen – en uit hun collega’s.

In een gezonde organisatie werken mensen niet met hun ellebogen, maar met hun schouders: die zetten ze onder de organisatie waardoor iedereen er beter van wordt, van collega’s tot en met klanten. In zo’n high performance-organisatie heb je weinig verzuim, zeker geen mentaal verzuim.

Naast het uitrekenen wat fysiek verzuim je in geld kost, is het ook aardig eens stil te staan bij wat het minimaliseren van mentaal verzuim je aan energie en organisatiekracht zou kunnen opleveren.

René Savelberg van McSense Business Accelerators  is voormalig CEO van McDonalds Nederland. Savelberg adviseert bedrijven en organisaties over het ontwikkelen van groeikracht. Recent verscheen zijn boek Het geheim van groeikracht bij Uitgeverij Haystack.

Geen zin vandaag? Niet tevreden over je omzet? Laat je oppeppen door de auteurs van Uitgeverij Haystack in hun wekelijkse column #goedbezig!