Als u bezorgde vragen krijgt over hoe de zaken gaan, kunt u maar beter op een ander onderwerp overschakelen. ‘Ontkennen werkt niet’.

Door Sarah Gagestein
 
Bent u het ook zo beu, de vraag hoe het met u gaat? U ziet aan de blik van de vragensteller dat hij bezorgd is – hij ziet de crisis nog als een donderwolk boven uw hoofd hangen. Tja, wat moet je daar nu op antwoorden. Je wordt door de vraagsteller geframed als slachtoffer.
 
U wilt iets roepen als: "Oh nee, het gaat juist prima. Ik heb eigenlijk nooit last gehad van de crisis!" Zo’n ontkenning werkt echter niet, want u gaat in op het negatieve frame van de ander en daarmee wordt zijn beeld slechts dieper verankerd in zijn brein.

En met een beetje pech ook in uw brein. Nog even en u gaat uzelf ook als slachtoffer zien. En de crisis is nota bene voorbij!
 
Reputatie
 
Als ondernemer of manager bent u afhankelijk van uw reputatie. De reputatie van uzelf, van uw bedrijf en van uw producten of diensten. Nog steeds maken veel mensen de fout om vooral hun eigen visie te verkopen. Ze zijn zo druk bezig met stil te staan bij wat ze willen zeggen, dat ze niet meer stilstaan bij wat mensen horen.

Slimme adverteerders en gehaaide politici weten wel beter, die hebben allang ontdekt dat je veel beter kunt inspelen op de beelden en vooroordelen in de hoofden van de mensen die je wilt beïnvloeden.
 
Als iemand een negatief beeld heeft, moet u dat niet proberen te ontkrachten door te zeggen dat het niet zo is. Ontkennen werkt niet, nooit. Wie vreemd is gegaan, moet niet roepen: "We hebben nu echt geen contact meer!" Dan denkt de partner in kwestie: zie je wel. Een politicus moet niet gaan drammen dat de Europese Unie toch echt veel banen schept. Dan zegt zijn tegenstander: "Ja, voor Polen zeker."
 
Gelukkiger dan ooit
 
Ligt u onder vuur? Geef dan geen antwoord dat het frame bevestigt, maar geef antwoord op de vraag die u had willen krijgen. "Sinds ik zelfstandig ben gaan werken voel ik me gelukkiger dan ooit. De vrijheid is echt een verademing."
 
Over de crisis heb ik het nooit. Ook niet als mensen er om vragen. Over mijn dagelijks werk, mijn klanten en mijn vrijheid als consultant heb ik het echter elke dag. Kwestie van slim framen.
 
Sarah Gagestein is communicatie-expert en gespecialiseerd in framing. Ze adviseert politici en bedrijven. Volgende week verschijnt haar nieuwe boek Denk niet aan een roze olifant bij Uitgeverij Haystack.
 
Geen zin vandaag? Niet tevreden over je omzet? Laat je oppeppen door de auteurs van Uitgeverij Haystack in hun wekelijkse column #goedbezig!