Veel bedrijven en organisaties spelen verstoppertje – ze weten dat er iets in hun bedrijfsaanpak moet veranderen, maar steken hun kop in het zand als ze een oplossing moeten bedenken.

Door René Savelberg

Met grote regelmaat spreek ik managers en medewerkers die me vertellen dat er in hun organisatie van alles fout gaat. Ze hebben het dan vaak over trage en onduidelijke processen en procedures, over het gebrek aan kwaliteit en transparantie en over gebrek aan visie, leiderschap en verregaande besluiteloosheid.

Vanuit hun onderbuik voelen ze dat er belangrijke zaken niet goed gaan, dat strategie, aansturing, interactie en samenwerking niet meer kloppen. Dat mensen de weg kwijt zijn, dat er niet efficiënt wordt gewerkt. Dat er nog resultaten worden geboekt mag een wonder heten.

Halve kracht

Afgezien van het feit dat deze organisaties vaak maar op halve kracht werken (vaak lekt zo’n 50 procent van de medewerkersenergie weg) is er nog iets veel serieuzer aan de hand. Ze zijn niet meer aangesloten bij de ontwikkelingen in de markt en in de maatschappij; ze bieden steeds vaker producten of diensten aan waar klanten niet op zitten te wachten. En de producten waar klanten wel op zitten te wachten? Die zijn verkeerd, ze komen te laat, of gewoon niet!

Een mooi voorbeeld hiervan is het onvoorstelbare bericht van afgelopen week dat de overheid door inefficiënties en onkundigheid jaarlijks zo’n 4 tot 5 miljard euro verspilt op ICT-projecten (lees: weggegooid geld).

Tijdens de hoorzitting vorige week van de ICT-commissie (weer een commissie…) van de Tweede Kamer bleek dat 35 procent van alle projecten van de overheid, toch de grootste organisatie van dit land, zodanig mislukt dat ze überhaupt nooit in gebruik worden genomen.

En meer dan 50 procent van alle projecten is te duur, te laat klaar of anders geworden dan eerst de bedoeling was. Blijkbaar was het 10 jaar geleden nog veel erger, want toen was de verspilling 6 miljard per jaar. Geweldig, wat een vooruitgang!

Rampspoed

De voorlopige analyse van de ICT-commissie is dat de overheid voor een groot deel zelf schuldig is aan deze rampspoed. Waarom? Let op: 'Overheden bereiden projecten niet goed voor, hebben onvoldoende kunde van aanbesteding en informatica, hebben geen helder doel voor ogen, passen de eisen steeds aan en schatten de tijdlijn en kosten niet realistisch in.'

En we gaan nog even door: 'Signalen over slechte projecten komen niet terecht bij de ambtelijke en politieke top, omdat niemand de verantwoordelijkheid op zich wil nemen. Het gaat niet om kwade opzet, het gaat om onkunde aan beide zijden.’

Vette jaren

De economie trekt aan, we schrijven weer zwarte cijfers. Maar als je het mij vraagt, zijn we er nog lang niet. Achter de schermen zijn we nog helemaal niet klaar voor zeven vette jaren.

Als we weer willen groeien, dan zullen we drastische maatregelen moeten nemen - overheden, bedrijven en andere organisaties. Klantgericht werken, de juiste mensen op de juiste plek inzetten, met de juiste partners werken: dit zijn geen leuke managementstrategieën, het is bittere noodzaak.

Veel bedrijven en organisaties spelen verstoppertje – ze weten dat er iets in hun bedrijfsaanpak moet veranderen, maar steken hun kop in het zand als ze een oplossing moeten bedenken. Doe het niet, de rest van je lijf zou wel eens verdwenen kunnen zijn als je weer kijkt.

René Savelberg van McSense Business Accelerators  is voormalig CEO van McDonalds Nederland. Savelberg adviseert bedrijven en organisaties over het ontwikkelen van groeikracht. Recent verscheen zijn boek Het geheim van groeikracht bij Uitgeverij Haystack.

Geen zin vandaag? Niet tevreden over je omzet? Laat je oppeppen door de auteurs van Uitgeverij Haystack in hun wekelijkse column #goedbezig!