Tegenwoordig is geen bedrijf zo essentieel dat het niet vervangen kan worden en geen businessmodel meer zo sterk dat het niet omvergegooid kan worden.

Door Peter Barratt-Jones

Iedereen die denkt een veilige kantoorbaan te hebben loopt gevaar. Er komt een tsunami aan bij een kantoor bij jou in de buurt. 

De snelheid van de veranderingen in de technologie kunnen we nu al bijna niet meer bolwerken. We vinden dat wij nu in een van de meest innovatieve tijdperken ooit leven.

We hebben smartphones en supercomputers, big data en nanotechnologie, gentherapie en stamceltransplantaties. Er word meer dan ooit geïnvesteerd in Research en Development door Universiteiten, bedrijven en overheden. Waar schuilt het gevaar dan in?

De dreigende tsunami word gevormd door de computertechnologie. In 2011 won supercomputer ‘Watson’ het spel ‘Jeopardy’ van de gedoodgeverfde winnaars.  Watson kan een in spreektaal gestelde vraag interpreteren en na een zoektocht binnen luttele seconden een goed antwoord op de vraag geven en de supercomputer besluit eigenhandig of zijn antwoorden wel betrouwbaar genoeg zijn. 

Kunstmatige intelligentie

Watson gaat hierbij verder dan de conventionele kunstmatige intelligentie, het is cognitieve intelligentie. Dit was in 2011, drie jaar geleden. Het is nu een kwestie van wachten totdat mensen helemaal niet meer nodig zijn in het zakenleven.

Big data zal hier een grote rol in spelen. Het idee van Big Data is: verzamel zoveel mogelijk data, via social media, Google en sites als Amazon en bol.com met een zo groot mogelijke reikwijdte. Vervolgens blijk je patronen, interessante correlaties te zien die je anders niet zou opmerken.

Data vertellen meer als je er meer van hebt - dat is het idee. Met de komst van big data worden naast de verstrekte privé-informatie ook koopgedrag, voorkeuren en waarderingen opgeslagen en geanalyseerd. Dit in combinatie met computers die kunnen denken en reageren en handelen als mensen, of misschien wel beter vormt een groot gevaar.

Risico

Innovatie is altijd al een risico geweest voor mensen met kantoorbanen. In de industriële revolutie werden de ambachtslieden weggevaagd door de mechanische boom. In de laatste dertig jaar heeft de digitale revolutie veel banen in de middenklasse onnodig gemaakt. Typistes, ticket verkopers, bank medewerkers en nog veel meer banen gericht op de in- en outcome zijn door de digitalisering niet meer nodig.

Nog erger is dat de huidige technologische golf die de banenmarkt verstoort net pas zijn intrede maakt. Van chauffeurloze auto’s tot de innovatieve Google glass, innovaties die dus nu al bestaan kunnen talloze banen uitroeien die tot nu toe altijd al hebben bestaan.

Veel bedrijven verkeren in zwaar weer. Ze moeten sneller reageren, sneller anticiperen en als een havik hun concurrentie in de gaten houden. Niet alles is digitaal. Bedrijven moeten naar hun eigen product kritisch gaan kijken en zichzelf afvragen:

Product

Wat is er mis met ons product? Is het te duur? Is het te onpersoonlijk? Is het te ver weg? Krijgt het wel genoeg aandacht? Er staat een tsunami voor de deur. Er duiken steeds meer bedrijven op die als een stormvloed de huidige business modellen ‘rethinken’ en omver kiepen. Nu is de tijd om radicaal je businessmodel om te gooien en te herzien.

Kijk naar alle aspecten in je leven die de afgelopen jaren drastisch zijn veranderd. Vakanties boeken gebeurd nu volledig online, dat was vroeger wel anders. Het vinden van een lege parkeerplaats en via je smartphone betalen, geen probleem.

Online bestellen

Een boek online bestellen, je hele huishouden kopen bij de Ikea, geen stofzuigerzak meer nodig dankzij meneer Dyson, kleding online kopen, nooit meer slapen in een hotel dankzij Airbnb, je eigen Italiaanse espresso maken in allemaal verschillende smaakvariaties en sterktes? Elke dag weer komen er nieuwe dingen bij die je leven kunnen verbeteren, maar die ook je bedrijf kunnen omgooien.

De vraag is nu wat jouw bedrijf doet om deze tsunami voor te zijn? Zijn jullie aan het wachten? Of ondernemen jullie actie? Juist nu moet je de winst proberen te pakken.

Nu is de tijd om je businessmodel drastisch te herzien. Niet alleen door te kijken of het financieel nog gezond is. Nee. Rethink alles! Nu is de tijd om in te stappen. Ik doe dit zelf elke dag. Want voor je het weet staat de tsunami bij jou voor de deur, en dan is niemand meer veilig.

Welkom in de nieuwe economie. 

Peter Barratt-Jones is oprichter van Rethinking Group