De zakenwereld is als Finding Nemo: zacht van buiten, hard van binnen. Het gaat er snoeihard aan toe bij bedrijven.

Door Erwin Wijman

Het gaat in de film Finding Nemo dik anderhalf uur lang over moord, doodslag, verkrachting, vraatzucht, kannibalisme, wraak, verlatingsangst en achterlijkheid. Geen haai wil aannemen dat vissen vrienden zijn. Alleen brandstichting ontbreekt nog, en Kill Bill en Pulp Fiction verbleken erbij.

Dat kleine poesje bij u in huis vindt iedereen schattig maar zelfs een kitten is een verpakt roofdier. Het beest denkt van het schattige neusje tot wiebelstaartje alleen maar aan drie dingen: moord, moord, moord. 

Zo is het ook in het bedrijfsleven.

Prachtige vrouwen

Je rijdt langs glinsterende panden aan de Zuidas. Knappe kerels in glanzende Audi’s schieten voorbij. In café-restaurant Blooker bij kantorenpark de Omval in Amsterdam zie je de prachtigste vrouwen in minstens Claudia Sträter en vaak nog zachter geweven goed getailleerde jasjes.

Maar zelfs de aaibaarste carrièretijger is een omgekeerde Tikkel van Venco. Ze zijn zacht van buiten en hard van binnen. Want het gaat er snoeihard aan toe bij bedrijven.

Dodelijk

Voorbeeldje. De ANWB wrijft zich in de handen met vier miljoen Nederlanders die jaar in jaar uit braaf betalen voor de Wegenwacht. De lucht is net zo blauw als de ANWB-borden langs de A10.

Stampt daar ineens, op 14 september 2004, Route Mobiel de pechhulpmarkt op. Hun reclame is dodelijk: ‘Te veel betalen voor hulp onderweg is ook pech hebben.’ En hun impact immens: alle duimen van alle ANBW-managers kunnen het gat niet dichten. Binnen drie maanden pikt Route Mobiel de ANWB 100.000 klanten af.

Niks delen

Niks delen is vermenigvuldigen. Concurréren is vermenigvuldigen.

Op de bedrijfsfeestje van pensioenverzekeraar Brand New Day dragen de medewerkers T-shirts met de tekst ‘100% anti-Aegon’.

De baas van Brand New Day, Kalo Bagijn, trok eerder met zijn Binck-bank als een ware Napoleon of Attila ten strijde tegen de grootbankiers. In zijn reclamecampagne zet Binck die bankiers neer als zelfvoldane dinosaurussen met obese salarissen en optiepakketten die alleen zelf nog niet beseffen dat ze dead meat zijn.

Uitgelachen

Vanwege die pestreclame wordt CEO Bert Heemskerk van Rabobank tot op het hockeyveld uitgelachen. Hij gelast de directeur van beleggersbank Alex, toen nog een dochterbedrijf van Rabobank, om dat vermaledijde Binck uit de markt te persen. Desnoods door Alex helemaal gratis te maken. Als Binck maar van de kaart wordt geveegd.

Dat lukt niet. Sterker nog: Binck neemt Alex over, in 2007. En Heemskerk overlijdt in 2011 op 67-jarige leeftijd. Zo hard gaat het er aan toe in de zakenwereld.

Kijk dus bij helblauwe lucht nog wat verder uit het raam. Daar hangt een zwarte donderwolk. Nog beter: creëer zelf zo’n donderwolk. Daar aan de overkant denken ze dat de lucht ANWB-blauw is. 

Erwin Wijman publiceerde een spijkerharde businessthriller met een poeslieve titel: ‘Vlinder in de boksring. De 7 regels voor challengers die willen winnen en marktleiders die niet willen verliezen’. Volg Erwin op Twitter.

Geen zin vandaag? Niet tevreden over je omzet? Laat je oppeppen door de auteurs van Uitgeverij Haystack in hun wekelijkse column #goedbezig!