"We zijn gered", las ik vorige week op een spandoek aan de gevel van een grote boekwinkel aan het Koningsplein. Zelden zag ik zo’n naïviteit.

Door Sebastiaan Hooft

De afgelopen tijd overspoelden de media met berichtgevingen over grote boekwinkels die failliet gingen. Curatoren, schuldeisers en boekhandelaren buitelden over elkaar in een markt die gedoemd is te verdwijnen.

Natuurlijk is het dan fijn dat de uitkomst is dat je eruit bent gekomen en dat je salaris is veiliggesteld. Maar dat hang je toch niet als reclame op aan de gevel van je bedrijf?

Eigen aankoopgedrag

Als ik kijk naar mijn eigen aankoopgedrag, dan verbaast mij de ondergang van de algemene boekwinkel ook helemaal niks. Ik heb sinds een jaar een fijne Kindle en daar zet ik via 3G, voor een paar dollar een boek op. Dat scheelt heel wat bomen en heel wat euros. Het hoort gewoon bij het huidige tijdsbeeld.

Begrijp mij niet verkeerd, ik hield altijd enorm veel van papieren boeken en boekwinkels. Ik heb het nog lang volgehouden voor mijn doen.

Maar als ik de troosteloosheid van de algemene boekwinkel optel bij het feit dat elektronische content de content van de toekomst is, dan geef ik de algemene boekhandel op korte termijn al weinig kans van slagen meer. Specialisten blijven over, en de rest gaat naar online.

Geld uitgeven

De naïviteit van de tekst choqueerde mij daarom enorm. Hoe kun je nu geld uitgeven aan een spandoek met een op jezelf gerichte tekst?

Met veel gedoe worden er miljoenen euro's aan schuld weggepoetst, nemen groothandels en pandeigenaren ultieme risico’s om weer te gaan leveren en steken de voormalig winkelmanagers hun hoofd in een potentiële financiële strop. Als dat allemaal rond is, dan maak je zo’n doek? Dat voorspelt weinig visie.

Ik zou op het doek hebben gezet: "Gratis kopje koffie bij het uitzoeken van uw boek" of desnoods "Twintig boekliefhebbers hebben hier ieder hun eigen specialistische afdeling", maar als "We zijn gered" de mentaliteit is, dan vrees ik dat de achterkant van het doek snel weer een nieuwe tekst krijgt: "Faillisementsverkoop - alle boeken 5 euro".

Sebastiaan Hooft is een Nederlandse ondernemer, inspirator en startup mentor. Volg hem via Twitter of neem contact op via Linkedin.