Onlangs werd Whatsapp overgenomen door Facebook voor 19 miljard dollar. Het Japanse Rakuten legde 900 miljoen dollar neer voor Viber, de applicatie waarmee men gratis mobiel kan bellen via internet. Het zijn twee deals in korte tijd die de overnamespeculaties doen oplaaien.

Door Martine Hafkamp

De volgende kandidaat zou het Japanse Line kunnen zijn. Dat is niet alleen een populaire berichtenapplicatie, maar brengt eveneens mobiele games aan de man.

Maar het feest lijkt pas echt losgebarsten in China, waar Chinese technologiebedrijven meer dan ooit aan overnames uitgeven. Dit is ook niet voor niets, want bijvoorbeeld qua mobiel telefoongebruik is de groei in China (nog) hoog.

Volgens Pew Research heeft van de jongeren onder de 30 jaar 69 procent een telefoon met internetverbinding. Van de mensen tussen de dertig en vijftig loopt dat percentage terug naar 34 procent en van de bevolking boven de 50 jaar bezit slechts 7 procent een smartphone.

'Bewoonde' wereld

Daarnaast leeft een relatief groot aantal mensen (nog) ver verwijderd van de ‘bewoonde’ wereld en kunnen zij door bijvoorbeeld e-commerce en de social media toch in hun veranderende behoeftes voorzien.

De Chinese technologiesector heeft mede hierdoor vooral de laatste vijf jaar een grote groei doorgemaakt. Het gevolg was een stortvloed aan start-ups, beursgangen en snel groeiende bedrijven. Nu lijkt de slag om de Chinese smartphone gebruiker daadwerkelijk te zijn begonnen.

Zo heeft Baidu, het Chinese Google, naast een zoekmachine ook haar eigen digitale kaarten en een appstore en is het nu betrokken bij de ontwikkeling van een nieuw besturingssysteem genaamd ‘Tizen’. Sinds vorig jaar ondervindt Baidu hevige concurrentie van het kleinere Qihoo 360, een onderneming die van cybersecurity steeds meer draait naar browser- en zoekactiviteiten.

Chinese social media

Tencent, het grootste Chinese social media- en gamesplatform, heeft eveneens last van toenemende concurrentie. Om die voor te blijven nam Tencent onlangs een belang in JD.com, een Chinese online retailer, die binnenkort naar de beurs gaat. De activiteiten van deze online retailer zijn op hun beurt weer nauw verwant met de activiteiten van Alibaba.

Alibaba, dat het best kan worden gekarakteriseerd als het Chinese ‘Marktplaats’, sloeg op haar beurt zelf onlangs haar slag met het kopen van een belang van 60 procent in een Chinese tv- en filmproducent. Om te kunnen heersen in de Chinese digitale wereld zijn overnames een uiterst geschikte methode.

Vorig jaar rondde Alibaba de overname van data-analist Umeng af, deed het een overnamebod op digitale kaartenmaker Autonavi, waarin ze al een belang van 28 procent hadden en bouwde het een belang op in Sina Weibo, de Chinese versie van Twitter.

Mobiele betalingen 

De volgende slag zou om mobiele betalingen kunnen gaan. De lancering van de Alipay Wallet lokte de reactie van Tencent uit dat via haar berichtenapplicatie WeChat eveneens betalingen zullen worden gefaciliteerd.

De overnames en uitbreidingen werpen klaarblijkelijk hun vruchten af. De koersen van aandelen in de high tech-sector hebben zich ten opzichte van de Chinese beurs een tegengestelde beweging laten zien. Daar waar de Chinese index vorig jaar ruim 5 procent daalde, verdubbelde bijvoorbeeld de waarde van het aandeel Tencent bijna.

Naast de al gememoreerde reeks overnames vinden er dit jaar voor het eerst sinds jaren in de Verenigde Staten weer veel beursgangen van Chinese bedrijven plaats. Vorig jaar vroegen acht Chinese bedrijven een notering aan de Amerikaanse beurs aan, waarmee totaal 1,1 miljard dollar werd opgehaald.

Beursgang

Voor dit jaar verwacht men dat ongeveer 30 Chinese bedrijven hun intrede zullen gaan doen op de Amerikaanse handelsplatformen. De beursgang waar het meest met smart op wordt gewacht is die van het eerder genoemde Alibaba, waarvan de aandelen gedeeltelijk in handen zijn van Yahoo. Naar verwachting zal de IPO deze zomer plaatsvinden.

Een tweede favoriet is JD.com, dat zich klaarmaakt voor een beursgang met een geschatte waarde van 1,5 miljard dollar. Of het daadwerkelijk tot een beursgang zal komen is de vraag, aangezien het een reële mogelijkheid is dat het voor die tijd zal worden overgenomen door bijvoorbeeld Tencent.

Google

In tegenstelling tot tastbare producten van eigen bodem die niet populair zijn bij Chinezen zelf, vallen de services van Chinese bedrijven (noodgedwongen) wel in de smaak. Zo is Google door de Chinese overheid verboden.

Het bood Baidu op haar beurt de kans om stormende wijs de Chinese markt te veroveren. Het grote verschil met Google is dat Baidu precies weet wat de Chinese bevolking wil en zij handige applicaties en gadgets maakt om de bevolking aan haar kant te krijgen. Zo beweren Chinezen zelf dat Baidu Maps veel beter en duidelijker is ingericht dan de Google variant. De groeimogelijkheden blijven enorm.

Martine Hafkamp is algemeen directeur van Fintessa Vermogensbeheer. Zij won in 2012 de Gouden Stier voor de Beleggingsexpert van het jaar. Volg Martine ook op Twitter.com/Martinehafkamp