De crisis overleefd en wat nu? Geen nood: het zijn verschrikkelijk mooie tijden voor wie in kansen denkt en wendbaar is.

Door Jacques Pijl

De gemiddelde levensverwachting van mensen blijft maar stijgen. Van organisaties neemt ze gestaag af. De afgelopen twee decennia is ze gehalveerd. Continuïteit is niet vanzelfsprekend meer, de snelheid waarmee marktposities veranderen is immens; vandaag een winnaar, morgen een verliezer.

Hele sectoren ‘kraken en piepen’ door de impact van technologie en disruptive innovators, denk aan de muziekindustrie, de uitzendbranche en de makelaardij. Talloze gevestigde namen gingen onderuit, denk aan Kodak, Nokia, Polare en de Free Record Shop.

Winnaars

Er zijn niet alleen verliezers maar ook winnaars in de nieuwe economie. Zij hebben de crisis aangegrepen om uit het het keurslijf van hun klassieke businessmodel te stappen.

Kleine én grote organisaties wagen de stap naar andere waarden dan winstmaximalisatie, ongeacht of de consument betaalt of niet. Ze zetten klantbeleving rücksichtslos vooraan, en geven het belang van maatschappij, milieu en medewerkers steeds meer een plek als bedrijfsdoel.

Als Paul Polman van Unilever er volgens plan in slaagt zijn doelstelling om de komende jaren de omzet te verdubbelen en de CO2-footprint te halveren, zet hij in één klap de standaard voor een hele industrie.

Fysiek en sexy

Er zijn meer voorbeelden van bedrijven die er in een krimpende markt in slagen om te groeien. Het zijn gelukkig niet alleen digitale ondernemingen zoals Wehkamp, Coolblue en Bol.com, maar ook bedrijven als De Efteling.

Het is inspirerend te weten dat het kan. En het is nog inspirerender om vast te stellen dat het niet alleen sexy dotcombedrijven zijn, maar een mix van oud en nieuw, digitaal en fysiek.

Slagkracht in executie

U bent er nog, maar als u hier wilt blijven, hebt u niet genoeg aan een nieuwe strategie en nieuwe businessmodellen. U moet ze vooral uitvoeren. Dat heet strategie-executie en dat wordt steeds belangrijker, voor iedereen in een organisatie.

Een van de redenen waarom Nestlé het op veel fronten beter doet dan haar concurrenten is dat het academische waterhoofd van briljante academici er minder groot is. Nestlé werft mensen met een bias for action. En excellentie in strategie-executie is in de boardroom van het Zwitserse bedrijf tot een belangrijker onderwerp gemaakt dan strategische analyse.

Jacques Pijl is directeur van Turner en auteur van het boek Het nieuwe normaal. Volg hem via @JPijlTurner

Geen zin vandaag? Niet tevreden over je omzet? Laat je oppeppen door de auteurs van Uitgeverij Haystack in hun wekelijkse column #goedbezig!