Het einde van Facebook

Facebook is alles voor iedereen. Niet slim, nog even en concurrenten gaan er met een groot deel van de taart vandoor.

Door Michiel Maandag

Facebook is de tweede meest bezochte site wereldwijd, hoe kan zo’n succesvol merk in de problemen komen? Gewoon, door alles te zijn voor iedereen.

Facebook zal in de komende jaren veel marktaandeel moeten inleveren. De trend is nu al zichtbaar. The Conversation presenteerde resultaten van een door de Europese Unie gefinancierde studie over sociale media.

Uit de studie leren we dat voor zestien- tot achttienjarigen in het Verenigd Koninkrijk 'Facebook niet alleen op de glijbaan zit, maar eigenlijk dood en begraven is. Vaak voelt de jeugd zich beschaamd om geassocieerd te worden met Facebook.'

De bevindingen zijn in lijn met Facebooks eigen bevindingen. CFO David Ebersam meldde tijdens de presentatie van de derdekwartaalresultaten van 2013 ook al een 'twijfelachtige' afname van jongere tieners. Wow. Wat gebeurt hier?

Niets voor niemand

Facebook is marktleider van de volledige socialenetwerkcategorie. En dat is op de lange termijn een probleem. Als je alles voor iedereen bent, dan zul je uiteindelijk niets voor niemand worden. Zoals het bedrijf zelf zegt "Facebook is een sociaal netwerk dat vrienden, collega's, studiegenoten en kennissen met elkaar in contact brengt" en "met Facebook ben je verbonden en deel je alles met iedereen in je leven." Tja.

Het is logisch dat de grote Facebooktaart langzaam zal worden verdeeld door nieuwe sociale netwerken die zich op kleinere segmenten of nieuwe categorieën richten. Een goed voorbeeld is Pinterest, een socialenetwerksite die fungeert als prikbord en een enorme groei doormaakt.

Natuurlijk trekken gespecialiseerde sites ook gebruikers aan die nog geen sociaal netwerk gebruiken, maar veelal komen de gebruikers van Facebook. Dit zal uiteindelijk leiden tot een kleinere groep Facebookgebruikers, met content van mindere kwaliteit, waardoor het merk weer minder interessant wordt voor bestaande gebruikers en lastiger voor adverteerders om gericht doelgroepen te bereiken.

Landjepik

Landjepik bij merken die alles zijn voor iedereen gebeurt overal, in elke productcategorie. In de categorie zoekmachines neemt DuckDuckGo het bijvoorbeeld op tegen Google met 'een zoekmachine die je niet volgt'. In de categorie videosites concurreren bijvoorbeeld Vimeo (professionals), SocialCam (social sharing) en Vine (webvideo’s van zes seconden) met YouTube.

Het is op de lange duur altijd beter om een focus te hebben, dan allesomvattend te zijn. V&D heeft een 'breed assortiment aan mode, wonen en nog veel meer'. Potentiële klanten kunnen kiezen uit talloze concurrerende winkels. De Bijenkorf richt zich echter op 'luxere artikelen' en dankzij die specialisatie is er voor klanten veel minder keuze.

Uniek

Als je als ondernemer in een bestaande categorie aan de slag wilt gaan, moet je die categorie zodanig beperken dat je iets unieks biedt waar je als merk eigenaar van kunt zijn. Zo koos het sociale netwerk Vkontakte voor de specialisatie Rusland, het heeft naar eigen zeggen meer dan 100 miljoen actieve gebruikers. Marqt is gewoon een supermarkt, maar het koos binnen die categorie voor de specialisatie 'duurzame dagelijkse boodschappen'. Good Good Stuff maakt snoep, maar dan wel 'zonder dierlijke en kunstmatige smaak- en kleurstoffen'.

Als je relevant wilt worden, zijn en blijven, dan zul je keuzes moeten maken over de categorie waarin je actief bent. Anders ga je Facebook achterna.

Michiel Maandag is merkadviseur en oprichter van monday brand advisory. Binnenkort verschijnt zijn boek ‘Het enige boek over merken dat je nodig hebt’. Volg hem via twitter.com/michielmaandag.

Geen zin vandaag? Niet tevreden over je omzet? Laat je oppeppen door de auteurs van Uitgeverij Haystack in hun wekelijkse column #goedbezig!

Tip de redactie