Pas op voor Twitterboulimia

Verspil geen tijd en geld aan het verzamelen van zoveel mogelijk likes en volgers. Als je niet met ze communiceert, is je investering weggegooid geld.

Door Maaike Gulden
 
Sociale media zijn uitgegroeid tot een nieuw statussymbool voor merken. Het is een obsessie geworden om succes te behalen en concurrenten te overtreffen. En dat succes vertaalt zich dan in zo veel mogelijk fans en volgers. Want als je veel volgers hebt, zul je wel iets interessants te vertellen hebben en tel je mee!
 
Als bedrijven zien dat de concurrentie 30.000 Twittervolgers heeft en zij maar 10.000, dan willen ze er alles aan doen om ook meer volgers te krijgen. Maar het hebben van zo veel mogelijk volgers is geen slimme strategie.

Likes kopen

Want ‘likes’ en volgers kun je ook gewoon kopen, dat is al lang geen geheim meer. Zo kwam Seats and Sofas negatief in het nieuws als opvallende nieuwkomer in het maandelijkse overzicht van 25 grootste Nederlandse merken op Facebook.
 
Veel merken lijken sociale media niet echt te begrijpen. Omdat ze zo gefocust zijn op het aantal volgers of fans, interpreteren ze dit vaak als een kritische prestatie-indicator, een teken van succes. Ze vergeten de essentie van sociale media: directe gesprekken om je doelgroep aan je merk te binden. Wat heeft het voor zin als je veel volgers hebt, maar verder geen enkel contact met ze hebt? Geen.

Ontvolgen

 Bedrijven starten een like en win-actie of adverteren om maar zo veel mogelijk nieuwe fans te krijgen. Wat merken vaak niet beseffen is dat dit geen loyale fans en volgers oplevert. In feite heb je dan een sociale media-aanhang die eigenlijk niks heeft met jouw merk. Nadat de prijs verloot is, zullen ze zich gaan ergeren zodra je een update plaatst, en je dan ontvolgen.
 
Merken besteden veel tijd en geld om een ​​massaal publiek op te bouwen, maar vermijden vervolgens verdere interactie. Ze zien namelijk dat mensen afhaken. Ze hebben angst om deze aanhang weer te verliezen.

Geen speeltje

Klinkt bovenstaande aanpak bekend? Dan is het goed om een stap terug te doen en jezelf eerst de volgende vraag te stellen: waarom wil je deze ‘likes’ en volgers? Wat wil je daarmee bereiken? Wat is je doel behalve dat je er meer wil hebben dan je concurrenten? Zoals voor elk mediakanaal moet je deze vragen kunnen beantwoorden.
 
Je adverteert toch ook niet tijdens ‘The Voice of Holland’ als de doelgroep niet bij je past, ook al trekt dit programma nog zoveel kijkers? Je wilt precies weten wat deze enorme investering jou oplevert. Je denkt eerst na of je zo jouw doelgroep kunt bereiken, bepaalt de ​​boodschap en een duidelijke doelstelling.
 
Als je wilt dat je sociale media-inspanningen ook zijn vruchten afwerpen, moet je beseffen dat het een marketingkanaal is, en geen leuk nieuw speeltje.
 
Neem sociale media serieus en verspil geen geld aan zinloze likes en ongeïnteresseerde volgers. Alleen met een goede strategie, ben je in staat om sociale media effectief in te zetten en zakelijke doelstellingen te bereiken.
 
Maaike Gulden is eigenaar van The Marketing Factory, een bureau voor online communicatieadvies. Deze week verscheen haar boek Zakelijk twitteren voor gevorderden bij Uitgeverij Haystack, in samenwerking met Frankwatching.com.
 
Geen zin vandaag? Niet tevreden over je omzet? Laat je oppeppen door de auteurs van Uitgeverij Haystack in hun wekelijkse column #goedbezig!

Tip de redactie