Succes bepaal je zelf

'Succes is een keuze' is een vaak gehoord adagium tegenwoordig. Steeds meer mensen zijn het hier niet mee eens, omdat we in economisch zwaar weer zitten.

Door Henkjan Smits

Maar succesvol zijn heeft niks te maken met geld verdienen of roem vergaren maar betekent dat je in staat bent je doelen te halen. Als je je levenspad loopt en af en toe doelen haalt, heb je succes.

Het is dus zaak om doelen te leren stellen, voor jezelf je doelen heel duidelijk te omschrijven. Als een richtinggevende stip aan de horizon dient het doel bij alle activiteiten die je onderneemt voor ogen te staan. Hoe meer je je doelen communiceert aan derden, hoe duidelijker het doel voor ogen staat. Toch zit er een aantal risico’s aan het openbaar maken van je doelen.

Getoetst

Het eerste gevaar is dat je getoetst wordt en er niet van mag afwijken. Zodra anderen bepalen of je op koers bent, bepalen zij ook of je succesvol bent.

Het tweede gevaar is dat je doel een obsessie kan worden met alle gevaren van dien. Denk eens aan een bergbeklimmer die bijna de top haalt maar voelt dat zijn lichaam bevriest als hij niet naar beneden gaat. De top binnen handbereik, is dan belangrijker dan luisteren naar het lichaam.

Een derde risico van het openbaar maken van je doelen is dat je stakeholders het doel beoordelen. Dus niet beoordelen of je op koers bent maar of dit wel een passend doel voor je is.

Kinderen horen vaak van hun stakeholders (ouders en juffen van school): "zet dat maar uit je hoofd" of "dat is niks voor jou". Terwijl kinderen juist van onbegrensde mogelijkheden moeten dromen.

ING maakte deze week bekend haar 'dienstverlening' uit te breiden om haar "klant beter te kunnen helpen". Deze uitbreiding betekent dat de bank het betalingsgedrag in beeld gaat brengen ten behoeve van marketingacties. Totale onrust in de media was het gevolg.

Is het zo erg dat deze info op straat ligt? Ja natuurlijk. We zijn gesteld op onze privacy. Maar het belangrijkste is dat het niet past bij de openbaar gecommuniceerde doelen van de bank: "Het is ING’s missie om toonaangevend te zijn in het ondersteunen van onze klanten bij het maken van hun financiële keuzes voor de toekomst.” Dit is het begin van de missie van deze vermaledijde bank.

Desastreuse gevolgen

Als het gecommuniceerde doel niet begrepen wordt door je stakeholders kan dit desastreuse gevolgen hebben voor je carrière.

Als ING bijvoorbeeld zou communiceren dat niet de klant, maar geld verdienen centraal staat, zal dat een nog grotere deuk in de reputatie geven.

Eric Clapton had als doel "de beste gitarist van de wereld" te worden. In 1967 plaatste een fan een graffito met de kreet "Clapton is God". Vervolgens kreeg Clapton’s carrière een enorme deuk toen de graffito werd gefotografeerd met een plassende hond tegen de muur. Door deze foto moest Clapton zich verdedigen zonder dat hij zelf iets anders had gedaan dan zijn ambitie uitspreken.

Ook ikzelf heb het aan den lijve ondervonden. Toen ik in 2007 van jurylid bij RTL presentator bij SBS werd, had ik mezelf ten doel gesteld de beste presentator te worden. Meteen werd ik verguisd op diverse blogs met: "wat denkt ie wel niet van zichzelf?”. Ik verbeeld me niks maar ben enorm ambitieus.

Blijkbaar is doelen stellen het belangrijkste voor jezelf, als mission statement die je op weg helpt naar succes. Zodra anderen hierover horen en oordelen, bepalen zij of je succesvol bent. Dat kan nooit de bedoeling zijn.

Henkjan Smits is talentcoach in het bedrijfsleven aan de hand van de Business X Factor. Zijn ervaring in de muziekbranche gebruikt hij constant als metafoor om zijn verhaal kracht bij te zetten. Volg Henkjan op Twitter: @henkjansmits

Tip de redactie