Help, we blijven achter!

Nederland niet innovatief? Alsof patenten nog zaligmakend zijn. Slimme bedrijven geven ruimte aan slimme medewerkers.

Door Ben Kuiken

Hijs de stormbal, versterk de dijken, want Nederland daalt opnieuw op een internationale lijst, dit keer op de innovatielijst van de EU.

We zijn niet langer koploper, maar innovatievolger, samen met landen als België (au), Cyprus (dubbel au) en Frankrijk (alsof verliezen tegen ‘les blue’ nog niet erg genoeg was).

En dit ondanks dat twee van de meest innovatieve regio’s van Europa ook in ons land liggen, te weten Utrecht en Noord-Brabant (Eindhove...), wat de overige regio’s automatisch tot het innovatieve doucheputje van Europa degradeert.

Patenten

Nou heb ik dat rapport van de EU eens een beetje doorgebladerd en dan komt bij mij toch sterk het gevoel op dat die Brusselse ambtenaren zelf een beetje volgend zijn, zo niet al door de bezemwagen zijn opgepikt.

Want wat meten ze? Het aantal patenten en merkregistraties, bijvoorbeeld. Alsof het aantal patenten en merken dat een bedrijf of land bezit nog echt iets zegt over hun innovatieve vermogen.

Integendeel, zou ik bijna zeggen, want patenten en merken zijn uitvindingen uit een tijd dat je je intellectueel eigendom nog kon beschermen. Investeringen in R&D is ook zoiets. Volgens mij is het hebben van een afdeling R&D alleen al een teken dat je nauwelijks innovatief bent.

Slimme oplossingen

Want waar vindt de echte innovatie plaats? Niet op een afdeling met allemaal knappe koppen, die de hele dag in een laboratorium ingewikkelde dingen zitten te bedenken.

Maar gewoon op de werkvloer, in de dagelijkse praktijk van de professional die aan het werk is en tijdens dat werk slimme oplossingen voor dagelijkse problemen bedenkt.

Kleine verbeteringen vaak, maar waardevoller dan een compleet nieuw product dat zijn waarde nog maar moet zien te bewijzen.

Een voorbeeld is het chemische bedrijf Lubrizol in Delfzijl, dat door de kleine verbeteringen die de werknemers zelf hebben doorgevoerd aan het productieproces een verdubbeling van de productie heeft gerealiseerd en daardoor nog steeds kan concurreren met China.

Miskenning

Elk lijstje dat daar geen aandacht aan besteedt, is een volledig miskenning van de belangrijkste innovatieve kracht van organisaties: de meedenkende werknemer.

En juist op dat gebied lopen we als land voorop. Daar heb ik geen lijst voor nodig.

Ben Kuiken is filosoof, journalist en schrijver van managementboeken. Hij werkt aan een nieuw boek over de creatieve kracht van organisaties.  

Geen zin vandaag? Niet tevreden over je omzet? Laat je oppeppen door de auteurs van Uitgeverij Haystack in hun wekelijkse column #goedbezig!

Tip de redactie