Hoe genereer je een idee dat zo radicaal is, zo overtuigend, dat het fundamenteel de verwachtingen van de klant verandert, de kostenstructuur van uw branche herontdekt of de hele basis voor concurrentie herdefinieert?

Door Peter Barratt-Jones

Innovatie heeft veel aandacht gekregen de afgelopen jaren, maar voor velen blijft het een onbegrepen proces. Er heerst nog steeds een gevoel dat innovatie een mysterieuze mix van toeval, de aanwezigheid van een individueel genie en de gelegenheidstreffer van een bliksemschicht is.

Klaarblijkelijk zijn creatieve vindingrijkheid en intuïtie - evenals toevallige ontdekkingen – deel van de formule van innovatie. Maar wat als we het ontdekkingsproces veel beter doorkrijgen als we een kijkje in de geest van de innovator kunnen nemen?

Wat als wij die mysterieuze 'zwarte doos' kunnen openstellen en een kijkje in de keuken kunnen nemen van hoe het werkt? Wat als wij erachter kunnen komen hoe radicale innovators, mensen als Steve Jobs, Richard Branson of Bill Gates, tot hun ideeën kwamen? En nog belangrijker: wat als wij dit proces kunnen terugdraaien?

Als we kijken naar elk individueel geval van successen in zakelijke innovatie, blijkt er een patroon te ontstaan. Wat we zien is dat keer op keer de innovatie niet komt uit inherente, briljante individuen, maar door naar de wereld te kijken middels een andere set van 'lenzen'.

Vers perspectief

Het kwam voort vanuit een vers perspectief, een alternatieve manier van het kijken naar dingen, een bepaalde invalshoek die de innovators de mogelijkheid gaf om verder te kijken dan het bekende en het onzichtbare te zien.

Er zijn in feite vier specifieke 'lenzen' die de meest succesvolle innovatieverhalen lijken te domineren. De volgende keer wanneer u uw eigen bedrijf wilt vernieuwen, probeer dan de volgende lenzen te gebruiken om mogelijkheden te zien die 'in het volle zicht verborgen zijn'.

Ik zal met een simpel voorbeeld proberen uit te leggen hoe je creatief de lenzen kunt toepassen om te innoveren, namelijk de boodschappentas.

Lens 1: Verder kijken dan het conventionele.

De meeste bedrijven zien een boodschappentas als een handig ding om je logo op te plakken, een ding waar de koper jouw spullen mee vervoert.

Maar waarom gebruiken we het niet als een aandachtstrekker en een krachtige reclame-uiting? Nog beter, waarom gebruiken merken de boodschappentas niet als een draagbaar billboard?

Lens 2: Naar de trends kijken

Als je nu naar de trends kijkt weten wij allemaal dat door de snelle groei van online shoppen winkeliers het steeds moeilijker krijgen om aandacht te krijgen van de klant.

Wat als deze twee uitdagingen juist kunnen bijdragen aan de huidige lastige rol van de winkelier?

Lens 3: Het gebruik van je middelen

Wanneer we praten over het gebruik van je middelen, bedoel ik het kijken naar de kernkwaliteiten en het strategisch voordeel van jouw bedrijf. Probeer ze eens op nieuwe manieren in te zetten, of te gebruiken voor andere doeleinden.

De meeste bedrijven zien hun tassen als een noodzakelijk kwaad en niet als een strategisch voordeel en een krachtig reclamemedium.

Lens 4: Behoeften begrijpen

Behoeften begrijpen gaat over het volledig begrijpen van de wensen en behoeften van je klant om hier op een innovatieve en creatieve manier op in te spelen.

Om een voorbeeld te noemen: iedereen wil zichzelf op alle mogelijke manieren uiten. Anders zouden er niet miljoenen mensen onzinnige posts plaatsen op Facebook, massaal blogs schrijven of twitteren.

Dus waarom gebruiken wij de boodschappentas niet om ons gedurfd en expressief te uiten?

Als je al deze inzichten die je hebt gekregen met behulp van de 'vier lenzen' bij elkaar brengt, krijg je geweldige voorbeelden van boodschappentasinnovatie.

Hopelijk vinden jullie deze kleine testcase om de vier lenzen te illustreren net zo inspirerend als ik. Je kunt de vier lenzen letterlijk op alles toepassen. Het enige wat je moet doen is op een andere manier tegen dingen aankijken. Wanneer de ene helft 'zig' zegt, zeg jij 'zag'.

Peter Barratt-Jones is oprichter van Rethinking Group