Aardige bedrijven gaan niet failliet

Elk bedrijf heeft een voorkant. Daar worden klanten ontvangen en daar is het meestal heel aangenaam. Mooie producten, makkelijke stoelen, kopje koffie. Elk bedrijf heeft ook een achterkant. Daar worden zakelijke relaties ontvangen en daar is het vaak ook gezellig. Maar niet altijd.

Door Geerhard Bolte

Volgens managementgoeroes moet je je klanten in de watten leggen, maar je hoort ze nooit over zakenrelaties. Zonde: een slim bedrijf onderhoudt goede relaties met álle stakeholders. Zoals marketingexpert Erwin Wijman graag zegt: aardige bedrijven gaan niet failliet.

Overlijden

Boekenliefhebbers treurden de afgelopen week publiekelijk over het faillissement van de bekende vestigingen van Polare, maar uitgeverijen hoorde je niet tijdens de veelbesproken begrafenis. Geen van hen voelde de behoefte om de noodlijdende boedel uit handen van investeerder en eigenaar Procures te redden.

En dat is bijzonder, want er zijn veel uitgeverijen voor wie het overlijden van Polare een pijnlijke aderlating is. Maar het verbaast me niet. Polare (en zijn juridische voorgangers) was aan de achterkant niet altijd even aardig.

Beige regenjas

Zakelijk was het bedrijf een harde partner. Heel verdedigbaar, maar ik heb contracten voorgeschoteld gekregen waarin het bedrijf zelf de korting kon bepalen. Dat ging zo ver, dat je met een beetje pech verlies zou draaien op elk verkocht boek.

Ook persoonlijk klikte het niet altijd. Op een stille donderdagochtend bezocht ik eens een grote vestiging in de Randstad en stond er even met een aardige verkoper te kletsen over zijn boeken. Plotseling kwam er een man in een beige regenjas aanbenen die mij bits vroeg wie ik was.

Toen hij hoorde dat ik uitgever was, meldde hij kortaf dat ik dan een afspraak had moeten maken, en of ik direct het pand wilde verlaten. Dat heb ik met plezier gedaan. Ik heb de boeken die ik wilde kopen teruggelegd en heb er nooit meer een voet binnen durven te zetten, bang om de vestigingsmanager nog eens tegen het lijf te lopen.

Krediet

Je moet je klanten koesteren, maar ook je toeleveranciers, de glazenwasser en de koerier. Op een dag heb je ze misschien nodig, en dan kun je maar beter wat krediet hebben opgebouwd. Polare en eigenaar Procures hadden geen krediet, letterlijk en figuurlijk.

Tip de redactie