Ga er niet vanuit dat je huidige business model de enige werkbare manier is om zaken te doen. Blijf jezelf uitdagen en blijf op zoek naar alternatieve manieren.

Door Peter Barratt-Jones

Zelf gebruik ik de 70-20-10 regel. 70 procent van je energie gebruik je om je huidige business model te verbeteren, 20 procent gebruik je om nieuwe creatieve manieren te bedenken om je bedrijf te laten groeien en 10 procent van je tijd investeer je om iets 'cools' te bedenken en te ontwikkelen. Wat zijn dan die 'coole' dingen die je als bedrijf zou kunnen doen?

Neem een bedrijf zoals Nike, nummer 1 op de lijst van Fast Company’s meest innovatieve bedrijven, een megaconcern. Nike realiseerde zich dat het niet het langzame, geconstipeerde, bureaucratische bedrijf wilde zijn dat simpelweg tevreden was met het stabiele succes.

In 2013 introduceerde het concern twee revolutionaire nieuwe producten, de Nike Fuelband, een activiteitenmeter en de Flyknit Racer,  een vederlichte schoen die het hardlopen comfortabeler maakt. Deze is gemaakt van materiaal dat niet alleen milieuvriendelijk is, maar ook op lange termijn de productiekosten naar beneden kan brengen.

Een ander noemenswaardig voorbeeld van het tegemoetkomen aan behoeftes en milieuvriendelijke verbeteringen is het in Beijing gevestigde bedrijf Landwasher dat toiletten ontwikkeld heeft die urine apart houden en als doorspoelmiddel gebruiken om zo water te kunnen besparen. Iets waarvan in China vaak schaarste is.

Waardenetwerk

We praten tegenwoordig niet meer over de waardeketen, maar over het waardenetwerk. In de oude economie werkten ze volgens het fabrieksmodel.

Er werden materialen in een buis of machine gegooid, deze werden geproduceerd en verwerkt waarna ze vervolgens gedistribueerd werden en er een marketingsausje overheen werd gegooid. In feite een erg lineair proces en makkelijk te managen.

Wanneer er zwaar weer aantrad werd er gekeken naar het proces en waar er kostenvermindering kon worden toegepast. Eerst financieel weer alles op orde. Echter is er een ding nu heel duidelijk geworden en dat is dat deze manier van werken niet zal leiden tot groei.

Welkom in de nieuwe economie

In de nieuwe economie praten we over het waardenetwerk. Simpel gezegd is dit de energie van jouw klanten. Als je deze energie gebruikt ten behoeve van jouw bedrijf, dan zijn er veel spannende dingen mogelijk. Het waardenetwerk heeft andere waarden.

Men moet afstappen van de oude ideeën die nog in het hoofd hangen. Relaties worden belangrijker dan de transacties en 'zakendoen met vrienden' wordt de nieuwe norm.

Facebook en Twitter (bedrijven uit de sociale revolutie) staan bijvoorbeeld niet meer in de jaarlijks gepubliceerde lijst van Fast Company over de meest innovatieve bedrijven. Vorig jaar namen ze nog de tweede en de zesde plaats in. Geen van beiden hebben het afgelopen jaar noemenswaardige innovatieve zaken ontwikkeld.

In plaats daarvan hebben ze zich op hun aandeelhouders gericht. Hierdoor lijken ze haast vergeten te zijn dat het de gebruikers zijn, en niet de adverteerders, die de sites horen te maken tot wat ze zijn. Op deze manier worden ze wel steeds groter, maar het maakt ze zeker niet beter. Het is tijd om creatief te worden en anders na te gaan denken. In de nieuwe economie ligt nu de kracht bij de klant.

Creativiteit

Om alle voordelen uit de nieuwe economie te halen moet je jezelf dwingen om anders te denken en creativiteit aan het begin van je bedrijfsproces te integreren. Niet als iets wat je aan het einde toevoegt of koopt om alles mooier te maken. Creativiteit in je bedrijfsvoering is van essentieel belang wil jij alle vruchten plukken in deze spannende tijden.

Vooral bij middelgrote en grote bedrijven zie je regelmatig glazige blikken en een onderhuidse vermoeidheid of hulpeloosheid om verandering in het eigen bedrijf te kunnen waarmaken. Misschien omdat mensen voor hun gevoel moeten opboksen tegen een gevestigde bedrijfscultuur, kleilagen in het management en misschien de noodzaak nog onvoldoende in hun botten voelen. Denken dat de crisis wel overwaait?

Stap een is bewustwording. Bedrijven moeten de realiteit onder ogen zien en dit tot iedereen in de organisatie diep laten doordringen: innoveren, jezelf opnieuw uitvinden, anders denken, 'rethinken' is geen hobby maar de enige overlevingskans op lange termijn. Welkom in de nieuwe economie.

Peter Barratt-Jones is mede-oprichter van Rethinking Group