Tesla Motors, fabrikant van elektrische auto’s en sinds kort ook met een eigen vestiging in Nederland aanwezig, publiceerde de jaarresultaten.

Door Martine Hafkamp

Deze werden onder luid gejuich ontvangen. Vooraf waren de verwachtingen hoger dan ooit, maar Tesla wist deze alsnog te overtreffen. Tesla weet zich steeds meer te positioneren als een luxe merk met een bijna snobistische 'edge'.

Al eerder was bekend geworden dat er vorig jaar 22.300 Tesla S auto’s waren verkocht. Dit jaar verwacht men minsten 35.000 auto’s van dit model te kunnen afleveren bij de kopers. Om te voorkomen dat de sleur intreedt, wordt later dit jaar de Model X cross-over SUV geïntroduceerd.

Volgens de laatste informatie zou daar in 2016 het instapmodel 'Gen3' platform bij moeten komen. Dit moet het model worden dat elektrische auto’s mainstream zal maken. Daar bovenop plant men de opening van een 'GigaFactory' en het installeren van meer superchargers in Europa en de Verenigde Staten.

Een stap verder

Wat Tesla zo anders maakt is dat de onderneming minimaal een stap verder gaat dan de meeste, meer traditionele automobielfabrikanten. Het meest in het oog springende is natuurlijk dat de Tesla’s op elektriciteit rijden.

Daarnaast zijn er echter ook nog veel ingenieuze ideeën ingebouwd, die veel mensen aanspreken. Dat alles komt uit de koker van bestuursvoorzitter en visionair Elon Musk. Hij heeft een compleet andere en nieuwe blik op de auto- en energiewereld.

Waar alle andere Amerikaanse autofabrikanten in Detroit gevestigd zijn, maakt Tesla een statement: we zijn geen productiebedrijf, maar een hightechbedrijf! Daarom heeft Tesla haar hoofdvestiging midden in Silicon Valley staan.

Elon Musk hamert continu op het belang om daar gevestigd te zijn en te blijven. Volgens hem is het een van de redenen waarom de beste engineers ter wereld zo graag bij zijn bedrijf willen werken.

Grote sprongen

Door de grote sprongen in technologie en het continu betreden van onontgonnen paden is het voor veel technici een grote uitdaging om voor en bij Tesla te werken. En, zoals wel vaker blijkt, waar de beste mensen werken, ontstaan ook de beste producten.

Geen verrassing dus dat de Tesla veel tech-liefhebbers trekt, zowel bij kopers als ontwerpers. Wellicht heeft Tesla alleen daarom al een groot aantal techneuten bij bijvoorbeeld Apple kunnen wegkapen.

Op zich verschillen deze twee bedrijven niet eens zo veel van elkaar. Zo heeft elke Tesla Model S een groot LCD-scherm, waarmee vrijwel alle functies van de auto te bedienen zijn en die de auto tevens verbindt met het internet.

Qua design en technologische snufjes hebben ze in ieder geval dezelfde hoge standaarden. Zo wordt Apple wel vaker in verband gebracht met Tesla. We konden eerder deze maand lezen dat de directie van Apple contact heeft gehad met Elon Musk. De geruchten gingen dat dit zou zijn omdat Apple Tesla over zou willen nemen.

Intussen heeft Elon Musk deze gesprekken in een interview met Bloomberg bevestigd. Een iCar, een betaalbare maar onweerstaanbare auto voor de massa, ziet hij wel zitten, maar een overname is volgens hem zeer onwaarschijnlijk. Wel ziet Musk een betere integratie van iOS appartaten in de Tesla zitten.

Visionair brein

Maar zou het Apple daadwerkelijk om de Tesla’s gaan? Of meer om het visionaire brein van Musk, nu Apple al tijden wordt verweten niet meer innovatief te zijn. Of zou het wellicht iets te maken kunnen hebben met de batterijen die Tesla produceert. De Lithium-ion batterijen, een coproductie met Panasonic, zijn namelijk het neusje van de zalm.

Maar daarom hoeft het gebruik van deze batterijen natuurlijk niet op te houden bij elektrische auto’s. Ook zonne-energiebedrijf SolarCity, waarvan Musk eveneens bestuursvoorzitter is, werkt momenteel met batterijen van Tesla.

Het belangrijkste wat Tesla nu te doen staat is de kosten van deze batterijen naar beneden brengen; zowel voor de verkoop van hun auto’s als die van hun batterijen voor andere doeleinden. De batterijen zijn nu namelijk het duurste onderdeel van de auto. Elon Musk denkt zelf dat bij eigen productie van de accu’s de prijs tot 40 procent lager kan.

Interessant bedrijf

Tesla is een ontzettend interessant bedrijf. De koers van het aandeel en de waardering ervan zijn daar dan ook naar. De koerswinstverhouding voor dit jaar bedraagt 116.

Op basis van de verwachte winst voor 2015 komt de koerswinst verhouding rond de 59; nog steeds zeer prijzig. Ter vergelijking: de beurswaarde van Tesla is meer dan drie keer zo hoog als die van Peugeot Citroen, en dat met nog geen één procent van het aantal auto’s dat Peugeot Citroen verkoopt.

Waar de welbekende automobielproducenten het graag bij het oude houden of maar mondjesmaat inzetten op elektrisch rijden, laat Tesla de concurrentie ver achter zich, zowel qua design als qua performance en actieradius. Daarnaast is Tesla meer dan een automobielfabrikant. In de nabije toekomst moet het concern in staat worden geacht de energiemarkt eveneens op te schudden; in de hoogste versnelling.

Auteur heeft privé geen positie in Tesla Motors, cliënten van Fintessa hebben het aandeel middels de ETF Market Vectors Global Alternative Energy in portefeuille.

Martine Hafkamp is algemeen directeur van Fintessa Vermogensbeheer. Zij won in 2012 de Gouden Stier voor de Beleggingsexpert van het jaar. Volg Martine ook op Twitter.com/Martinehafkamp