Nu de Nederlandse economie weer aantrekt, wordt zichtbaar hoe fundamenteel onze diensteneconomie tijdens de crisis is veranderd.

Door Sander Wolfensberger

Het gaat de goede kant op met de Nederlandse economie. Nadat DNB-president Klaas Knot in oktober al aangaf dat hij "het gevoel had" dat Nederland uit de recessie was, geven inmiddels meer en meer indicatoren daadwerkelijk aan dat het dieptepunt van de economische crisis achter ons ligt.

Zo wijst het economisch bureau van ING op het stijgende consumentenvertrouwen als gevolg van een verwachte koopkrachtstijging. Vereniging Eigen Huis laat weten dat huiseigenaren al twaalf maanden op rij meer vertrouwen hebben gekregen in de woningmarkt. En ABN Amro meldt dat de Nederlandse export in 2014 zal profiteren van het herstel van de wereldeconomie.

R&D-investeringen

Bij subsidieadviesbureau Subtracers zien we economische trends vaak al een tijd van tevoren aankomen. Zo zijn investeringen in R&D (onderzoek en ontwikkeling) een goede indicator voor het ondernemersvertrouwen en de werkgelegenheid.

Als bedrijven op innovatie bezuinigen, kan je er vergif op innemen dat er niet veel later ontslagen zullen vallen. Maar als wel in onderzoek en ontwikkeling van nieuwe producten en diensten wordt geïnvesteerd, zoals nu het geval is bij veel IT-bedrijven, dan weet je dat het de goede kant op gaat.

Zo is de overvloed aan vacatures voor IT-ontwikkelaars en (big) data-analisten bij bedrijven zoals Nspyre en Coolblue een teken dat de economie aantrekt.

Transformatie

Nu de crisis op zijn einde loopt, worden de contouren van de post-crisis economie steeds beter zichtbaar. Een van de meest in het oog springende veranderingen betreft de klassieke Nederlandse diensteneconomie. Aangezien dienstverlening steeds meer wordt geautomatiseerd, neemt het belang van big data en vooral de krachtige analyse en visualisatie daarvan toe.

Dat gaat ten koste van de klassieke rol van adviseurs. Neem bijvoorbeeld het Utrechtse bedrijf Clever Franke. Visualisatie van big data is hun kernactiviteit. Het eenvoudig visueel weergeven van statistisch complexe berekeningen zorgt ervoor dat klanten betere dienstverlening krijgen en geen adviseurs meer nodig hebben.

Een ander voorbeeld is Eyeopen. Deze online hypotheekadviseur is niet alleen honderden euro's goedkoper dan traditionele aanbieders, maar geeft ook sneller en beter advies. En dat zonder tussenkomst van een adviseur van vlees en bloed.

Online nieuwkomers

Eyeopen en Coolblue zijn niet alleen voorbeelden van de vergaande automatisering van dienstverlening en het toenemende belang van big data voor ondernemingen. Maar de bedrijven zijn ook exemplarisch voor het grote aantal startups dat de gevestigde orde tijdens de crisis heeft opgeschud met vernieuwende verdienmodellen.

Hoewel sommige bedrijven zijn opgeslokt door grote spelers (Eyeopen is sinds april 2013 in handen van Aegon), hebben anderen zoals Coolblue op eigen kracht een serieus marktaandeel weten te bemachtigen. Door al die, succesvolle (online) nieuwkomers heeft de dienstensector de afgelopen jaren een ware transformatie doorgemaakt.

Sander Wolfensberger is medeoprichter van subsidieadviesbureau Subtracers. Volg hem via Twitter of neem contact op via LinkedIn.