In Nederland geldt het motto 'Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg'. Ik ben het daar absoluut niet mee eens en ben zelf een grote fan van PR-baas Kelly Cutrone met haar uitspraak 'Normal gets you nowhere'.

Door Francisca Kapar

Een voorbeeld. Elke maand assisteer ik en geef ik feedback bij Appsterdam Pitchclub. Startende ondernemers komen daar om hun pitch te oefenen, omdat ze bijvoorbeeld op zoek zijn naar funding of nieuwe teamleden.

Veelal hoor ik verhalen die niet tot de verbeelding spreken. Ik zie geen enthousiasme, hoor niet wat hun product nou zo innovatief of uniek maakt en ze vertellen niet waarom het zo fantastisch zou zijn om juist met hun startup te gaan samenwerken en wat ze tot nu toe al hebben bereikt.

Als je naderhand met ze praat, blijkt opeens dat óf ze de eerste zijn met dat nieuwe platform, of ze werken aan een supergave nieuwe soort robot of dat ze bezig zijn een verschuiving in hun markt teweeg te brengen.

USP, USP, USP

USP (Unique Selling Point), USP, USP denk ik dan. Benoem dat dan ook tijdens je pitch! Een van die pitchers had mijn advies laatst ter harte genomen en bedankte me van de week voor de tip om die robotarm gewoon mee te nemen naar zijn presentatie in Londen. Aan het einde van die lange presentatiedag kon hij zijn publiek daar mooi mee wakker schudden.

Conclusie: 'Facts tell, emotions sell'!

Er zijn tal van redenen te benoemen waarom het van belang is jezelf, je product of je bedrijf te promoten. Stel je hebt qua kennis twee gelijke coaches, maar de ene wordt als een expert gezien. Reken er maar op dat die expert meer klanten krijgt en meer geld voor zijn services kan vragen.

Of je hebt twee startups die aan eenzelfde soort product werken, alleen van de ene is bekend dat die met belangrijke bedrijven samenwerkt en dat ook uit in zijn communicatie. Dat feit kan deze startup een stukje credibility voordeel opleveren, omdat dat riekt naar succes. Succes trekt immers succes.

Of er valt een prijs te winnen voor een bepaald bijzonder idee, waarnaar de jury op zoek is. Het team dat het beste in staat is om die unieke punten te verwoorden met betrekking tot zijn propositie - dat bijzondere waar de jury juist naar zoekt - heeft uiteraard een dikke voorsprong.

Wil je als expert worden gezien, ga bijvoorbeeld bloggen of schrijf een column. Geef je een presentatie, wees dan oprecht enthousiast, vertel wat je allemaal al dan niet op eigen kracht hebt bereikt, benoem je sterkste punten, vertel met welke grote namen je hebt mogen samenwerken, welke prijzen je in het verleden hebt gewonnen, zie er top uit en kies je woorden wijs uit, maar blijf altijd eerlijk.

Je mag best zeggen dat je een autoriteit, in plaats van een expert, bent in jouw niche als je dat ook kunt aantonen. Ook kan je gerust zeggen dat je denkt dat jouw idee fantastisch is, in plaats van alleen maar leuk. Dat enthousiasme werkt aanstekelijk, let maar op.

Wow-ervaring

Geef je klanten een Wow-ervaring. Dát moet je zien te bereiken. Bij Apple zijn ze daar sterk in. Als jij je klanten niet vertelt wat jouw product of service zo bijzonder maakt, dan zullen zij het ook niet raden.

Om boven het maaiveld uit te kunnen steken is een proces, gaat niet van de ene op andere dag en is hard werken maar wordt steeds leuker naarmate je wat succesjes boekt. Donald Trump deed ooit de uitspraak, 'Branding is so important, I have to do it myself'.

Bill Gates zou zijn allerlaatste dollar aan PR besteden en bij Richard Branson was ooit zijn best betaalde en de belangrijkste persoon in zijn bedrijf zijn PR-manager. Zo zie je maar, de grootsten der aarde zeggen het zelf en zijn ook klein begonnen, maar wel met die juiste mindset.

Nu weet je het dus: Promoot jezelf, want Normal gets you nowhere!

Francisca Kapar, CEO en founder van de tech startup OmniP Labs, geeft tips aan startende ondernemers. Elke laatste donderdag van de maand geeft zij ook kosteloos consult aan starters. Om je aan te melden mail je naar consult@omniplabs.com en geef je kort en krachtig aan waar je advies bij nodig hebt. Volg Francisca ook op Twitter: @FranciscaKapar