Tijd en geld zijn het gebrek van bijna elke starter. Geld omdat je wellicht nog geen uitgewerkt plan hebt, rijp voor funding en tijd omdat je misschien nog geen omzet maakt en je daarom voor je het weet al je resources verbrandt. In dat geval is het zaak om de kunst van het bootstrappen te verstaan.

Door: Francisca Kapar

De term bootstrappen kan grofweg worden uitgelegd als een zelfvoorzienend proces, dat verloopt zonder externe hulp.

Vertaald naar het runnen van een startup betekent dit dat je met eigen financiën en middelen je onderneming naar een volgende fase tilt.

Met geld koop je niet alleen tijd, maar ook kwaliteit. Echter, als het je aan financiën ontbreekt, hoe kun je dan als echte diehard tijdens je start toch resultaat behalen, terwijl je efficiënt, kostenbesparend en resultaatgericht werkt?

Eenmanszaak

Laat ik als voorbeeld mijn eigen case beschrijven. In 2011 richtte ik een eenmanszaak op; een online lifestyle magazine waar mensen met korting van de stad Amsterdam konden genieten. Tijdens mijn startfase kon ik teren op een kleine financiële buffer, maar zolang ik geen omzet maakte was ik genoodzaakt de bedrijfskosten zo laag mogelijk te houden.

Mijn 13-koppige team bestond uit re-integratiekrachten die ik kosteloos kon inzetten via Pantar Amsterdam en de overige teamleden waren zzp'ers waarmee ik samenwerkte op basis van een no-cure-no-pay overeenkomst.

De zzp-contracten stelde ik zelf op en liet ik nakijken tijdens een gratis advocaten inloopspreekuur. Die vind je tegenwoordig in elke stad. Een van de redacteuren stelde ook zelf de algemene voorwaarden op, die ik dan weer liet controleren door een aantal slimme kennissen.

Lage huur

Ik had het geluk dat ik mijn bedrijf tegen een lage huur kon vestigen in het voormalige hoofdkantoor van de HEMA. De HEMA had al zijn meubilair, whiteboards, prullenbakken et cetera achtergelaten, dus die hoefde ik zelf niet aan te schaffen.

Een andere optie zou anti-kraak zijn geweest. In grote steden staan veel bedrijfspanden leeg, die via anti-kraakbureau’s voor een prikkie worden onderverhuurd aan zzp’ers en kleine bedrijfjes. Vaak kun je dan gewoon gebruikmaken van het meubilair wat daar nog staat.

Voor mijn salesteam had ik computers nodig. En heel toevallig had een van de buurbedrijfjes in dat pand nog een hele reeks aan oude computers staan. Die kon ik mooi voor weinig geld opkopen.

Dat salesteam had natuurlijk wel wat training nodig. Mijn goede vriend George Brown, die in die periode meehielp had jarenlange ervaring als salestrainer bij grote bedrijven. Na onderling overleg was hij zo fantastisch om het salesteam een 2-daagse, intensieve salestraining te geven.

Maar hoe hield ik dan de belkosten laag? Dat losten we op door mensen via een maandelijks, onbeperkt Skype-abonnement met een paar headsets te laten bellen.

Wibra-schrijfblokken

Om aantekeningen te maken had het personeel ook schrijfblokken en schrijfgerei nodig. Die kocht ik gewoon bij de Wibra. Op de schrijfblokken stond dan heel groot Wibra en daarom grapte ik altijd dat we door hen werden gesponsord. In elk geval kon ik daarmee ook de kosten wat drukken.

Omdat ik gebiologeerd was door het kleurrijke interieur van het Google hoofdkantoor, schakelde ik de hulp in van een kennis die me hielp om mijn kantoor ook zo mooi en kleurrijk te beschilderen.

En van een van de vertrekkende bedrijfjes uit dat voormalige HEMA pand, kreeg ik gratis gebruikte papierbakjes, lege ordners en andere spullen en zo had ik in een mum van tijd een volledig operationeel kantoor, waar we met z’n allen met veel plezier en met eigen financiële middelen hebben gewerkt.

Creativiteit

Ondanks dat heeft die eenmanszaak het destijds niet mogen redden. Al met al bezat ik daarna wel de kennis, creativiteit en overtuigingskracht die je nodig hebt bij het oprichten van een startup. Ik denk niet dat ik dat ook zo snel had gekregen als ik als starter meteen zou beschikken over een grote zak met financiering.

Ik zeg niet dat bootstrappen heilig is, maar als het niet anders kan dan kun je met een beetje creativiteit en enthousiasme een heel eind komen.

Tot slot nog een laatste tip: start Lean. Voor je al je tijd en energie gaat steken in een product dat niemand koopt, valideer je eerst de waarde ervan bij je eindgebruiker. Dat lees je allemaal in het boek 'The Lean Startup’, van Eric Ries. Dit is een absolute must read voor elke ondernemer! Toch geen trek in zo’n dikke pil, dan is het pdf-document 'The Four Steps to the Epiphany’, van Steven Blank een beknopter alternatief.

Succes!

Francisca Kapar, CEO en founder van de tech startup OmniP Labs, geeft tips aan startende ondernemers. Elke laatste donderdag van de maand geeft zij ook kosteloos consult aan starters. Om je aan te melden mail je naar consult@omniplabs.com en geef je kort en krachtig aan waar je advies bij nodig hebt. Volg Francisca ook op Twitter: @FranciscaKapar