Indrukwekkend, zo’n MBA. Maar wat heb je aan een managementdiploma als we vooral ondernemers nodig hebben?

Door René Savelberg

Het beroep manager is ontstaan in het begin van de vorige eeuw, toen bedrijven en samenlevingen razendsnel groeiden.

Om deze groei in goede banen te leiden werden managementtechnieken ontwikkeld met het doel om fysieke menskracht zo effectief mogelijk in te zetten om daarmee grote productieprocessen in bijvoorbeeld auto- en staalfabrieken zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. Een Master of Business Administration werd het ultieme symbool voor de vakbekwame manager.
 
De wereld van nu is volledig anders. Kennis is overal beschikbaar, de gemiddelde professional is hoog opgeleid. Elk denkbaar product kan altijd en overal worden geproduceerd en aangeboden. Veranderingen volgen elkaar razendsnel op. Anno 2014 hebben we geen brave managers nodig, maar ondernemers met lef.
 
Wendbaar 
 
Om als bedrijf in deze chaotische wereld succesvol te blijven, moeten organisatiemodellen en managementaanpak slim en snel worden herijkt, want ze sluiten niet meer aan op de moderne tijd.
 
Wat we nodig hebben zijn wendbare organisaties die in staat zijn supersnel te veranderen, organisaties waar iedereen altijd en overal met innovatie en transformatie bezig is. En waar passie, talent en creativiteit van medewerkers en partners maximaal worden benut. 
 
Groeien
 
We hebben geen Masters of Business Administration nodig, maar Masters of Business Acceleration: ondernemende leiders die alles op alles zetten om te groeien.
 
Groeien vereist in mijn visie niet alleen standaardisatie en het organiseren van slimme partnerships, maar ook en vooral people focus: betrokken medewerkers en inspirerende leiders. Een MBA kan geen kwaad, maar niet als het wordt gebruikt om controle uit te oefenen.
 
René Savelberg van McSense is voormalig CEO van McDonald’s Nederland. Savelberg adviseert bedrijven en organisaties over het ontwikkelen van groeikracht. Deze week verscheen zijn boek Het geheim van groeikracht bij Uitgeverij Haystack.
 
Geen zin vandaag? Niet tevreden over je omzet? Laat je oppeppen door de auteurs van Uitgeverij Haystack in hun wekelijkse column #goedbezig!