Voeg ICT toe aan Nederlandse topsectoren

"Waarom behoort ICT niet tot de nationale topsectoren?", vraagt Sander Wolfensberger zich af. Als een sector een bijdrage kan leveren aan de Nederlandse kenniseconomie, dan is het wel de ICT-sector.

Door Sander Wolfensberger

Om in de 21ste eeuw een van ‘s wereld sterkste kenniseconomieën te zijn, investeert de Nederlandse regering sinds 2011 in negen topsectoren: tuinbouw, agri & food, water, life sciences & health, chemie, high tech, energie, logistiek en de creatieve industrie.

Deze sectoren profiteren van flinke subsidies om onderzoek en innovatie aan te jagen.

Vreemd genoeg ontbreekt er een sector in het rijtje topsectoren: ICT. Dat is op zijn zachtst gezegd opmerkelijk. Informatie- en communicatietechnologie zijn de afgelopen jaren het fundament geworden van de mondiale economie.

Economische groei

ICT-bedrijven jagen innovatie aan en bevorderen economische groei. Ter illustratie: het Amerikaanse ICT-mekka Silicon Valley is goed voor maar liefst 13 procent van het nationaal inkomen van de Verenigde Staten.

Ook ICT-hubs zoals Stockholm (Skype en Spotify), Berlijn en London weten te profiteren van bloeiende ICT-startups.

Dat ICT niet in het lijstje topsectoren voorkomt is het best te verklaren uit de structuur van de branche. Hoewel Nederland beschikt over honderden jonge, snelgroeiende ICT-bedrijven, zoals filesharingdienst WeTransfer, online cross device advertentieplatform Screen6 en FD-gazelle Pervorm, zijn die bedrijven niet georganiseerd in brancheverenigingen.

Ook worden ze niet sterk vertegenwoordigd door lobbyclubs als MKB-Nederland of VNO-NCW. Dat heeft te maken met hun samenstelling (veel zzp'ers) en hun afzetmarkt (niet Nederland, maar de hele wereld).

Lobbygeweld

Dat een relatief nieuwe, onstuimig groeiende sector niet kan opboksen tegen het lobbygeweld van de gevestigde orde in de subsidiepolder is niet verbazingwekkend.

Daarom moet minister Kamp visie tonen. Door het aantal topsectoren te reduceren en de dynamische ICT sector toe te voegen aan het topsectorenbeleid helpt hij potentiële Nederlandse topbedrijven de wereld te veroveren. De doorbraak van een nieuwe TomTom is dan slechts een kwestie van tijd.

Sander Wolfensberger is medeoprichter van subsidieadviesbureau SUBtracers. Volg hem via Twitter of neem contact op via LinkedIn

Tip de redactie