Botje bij botje 2.0

Crowdfunding een uitgekauwd onderwerp? Zeker niet. Nu zijn verjaardagskado’s en publieke voorzieningen aan de beurt.

Door: Roebyem Anders

Het is 17.000 planken lang, heeft 1.300 sponsoren en heeft net de Urban Intervention Award Berlin, een prestigieuze architectuurprijs, gewonnen. Rara, wat is dat?

Het is de Luchtsingel: een houten brug van 390 meter die een door snelwegen en spoorlijnen verscheurde buurt in Rotterdam weer met elkaar verbindt.

De financiering van de Luchtsingel is een fascinerend voorbeeld van de onverwachte wegen die crowdfunding inslaat. Nu kennen we dit fenomeen vooral als iets om je film, boek of een nieuwe, hippe 3D-printer stukje bij beetje gefinancierd te krijgen. Gulle gevers krijgen er vrijkaartjes, boekexemplaren of aandelen voor terug.

Bij de Luchtsingel werd crowdfunding echter succesvol ingezet voor een publieke voorziening. Oorspronkelijk was de bouw van een brug gepland voor 2030. ZUS, een Rotterdams architectenbureau, vond die lange aanloop maatschappelijk onacceptabel en ontwierp een tijdelijke brug en een crowdfundingactie voor de financiering.

Tijdelijke brug

ZUS liet haar ontwerp - een tijdelijke brug van 17.000 planken – naadloos aansluiten bij de boogde manier om geld op te halen. Individuen en organisaties kunnen een of meerdere planken sponsoren; als tegenprestatie wordt je naam of logo op elke plank afgedrukt.

Kort na de start van de actie in 2012 stond de teller op 50.000 euro en 750 sponsoren. Weliswaar niet genoeg om de hele brug te financieren, maar wel genoeg om het grote draagvlak zo tastbaar te maken dat de gemeente Rotterdam besloot er ook 4 miljoen euro in te steken. Deze zomer opende het eerste deel van de brug.

De Luchtsingel staat niet op zichzelf: met name in de VS en het Verenigd Koninkrijk schieten crowdfundingsites die zich specifiek op publieke projecten richten als paddestoelen uit de grond. Sites als Space Hives, Neighbour.ly en Citizen Investors duiken zo in het vacuüm dat een terugtrekkende overheid achterlaat.

Belangeloos doel

Een andere interessante trend zijn crowdfundingsites waar familieleden, vrienden of collega’s op kinderlijk eenvoudige wijze budget bij elkaar kunnen schrapen voor een gezamenlijk, belangeloos doel. De projecten op de gelikte Amerikaanse site Crowdtilt geven een aardige dwarsdoorsnede van waar dit handig voor is.

Zo hebben de vrienden van jarige Hoan geld ingezameld voor een vurig door haar gewenste trip naar New York. Met 600 dollar was het doelbedrag ruim overschreden. En de House Rabbit Society in Missouri haalde meer dan 30.000 dollar bij lokale dierenvrienden op om haar opvangcapaciteit voor verstoten huiskonijnen uit te breiden.

Het Crowdtilt-principe heeft mij en mijn bedrijf weer geinspireerd tot de actie De Zon Kado; een site waar collega’s of vrienden hun geld kunnen poolen om een jarige of jubilaris een kant en klaar setje zonnepanelen op zijn of haar dak cadeau te doen. 

Beide crowdfundingtrends bewijzen dat de kracht en diepte van dit type financiering nog lang niet is uitgeput. Integendeel, we staan nog maar aan het begin.

Roebyem Anders is medeoprichter en directeur van online zonnepanelenaanbieder Zonline. Zij werkt al 25 jaar in de duurzame energiesector. Je kan haar volgen via Twitter: @roebyem

Tip de redactie