De elektrische auto is een kiloknaller. Je redt niet het milieu, maar je portemonnee.

Door Erwin Wijman

Mail van Tesla: ‘Bestel Model S nu en rij fiscaal voordelig in 2014’. Let op dat ‘nu’. Hoe dwingend en nerveus kan het klinken. Je moet ‘m nog in december 2013 bestellen. Van hetzelfde laken een pak in de krantenadvertenties van Volvo-dealer Ban Garage voor de Volvo V60 Plug-in Hybrid. Een Volvo vol financiële voordelen en fiscale aftrekmogelijkheden.

Het kan nog goedkoper, in alle betekenissen van goedkoop. EV Makelaar mailt een aanbieding met de Mitsubishi Outlander PHEV: ‘Zakelijk al voor 13.700 euro’. Geen geld voor een kolos die voor niet-zakelijke ploeteraars 45.000 euro kost. ‘Profiteer nu nog!’, klinkt het gehaast in de onderwerpregel.

Tesla, Volvo, Mitsubishi. Van hun merk blijft niets over. Het zijn plofauto’s. Rijdende aanbiedingen. Ze klinken als de gekend goedkope Mazda- of Suzuki-rij-nu-betaal-later-reclameteksten. Als het wanhopige ‘Goedkoper kan niet’ van de Renault Twingo.

Verdwijnt

‘Volle tank voor € 20’. ‘Geen BPM’. ‘Geen wegenbelasting’. ’14 procent bijtelling’. Zo adverteert Chevrolet voor zijn Spark. Maar zijn dit overtuigende voordelen? Zeggen ze iets over de Spark zelf? Over het merk Chevrolet? Nee, het zijn gewoon generieke voordeeltjes, die voor elke compacte auto in het A-segment gelden. En je ziet wat er met Chevrolet gebeurt: het verdwijnt van de markt, het merk is opgeheven door moeder GM.

Als automerk heb je maar één zorg, dezelfde zorg als Tod’s, Prada of Unox: mensen moeten je willen hebben. Graag willen hebben. Automarketing draait om drie dingen: begeerte, begeerte en begeerte.

BMW of Audi adverteren nooit met ‘Volle tank voor € 20,-’. En u vertelt vast niet al uw vrienden en de buurman hoe spotgoedkoop uw Porsche was. Tesla-bezitters doen dat wel. De hele dag door.

Mitsubisidie

Tesla is net nieuw, en nu al in de uitverkoop. De Outlander PHEV gaat al door het leven als Mitsubsidie. En Toyota roffelt deze maand op de trom dat je tot 2019 geen bijtelling betaalt dus 20.000 euro bespaart.

U dacht dat mensen om klimaatcorrecte en MVO-bewuste redenen voor een elektrische of hybride auto kiezen? Daarom komen autofabrikanten toch met elektrische auto’s? Zo’n gelikte Tesla of groene Volvo is toch voor de ozonlaag en niet voor het banksaldo?

Word wakker. Volgens Toyota is 99 procent van zijn half elektrische Priussen in Nederland door ondernemers gekocht. 100 procent van de Nederlandse Opel Ampera-kopers is ondernemer.

‘Ondernemers redden de elektrische auto’, kopte Het Financieele Dagblad eerder dit jaar. Maar wie gaat het klimaat nu eens redden?

Lees van auteur Erwin Wijman ook zijn nieuwe boek Succes met je grote auto dat is verschenen bij Uitgeverij Haystack. Volg @erwinwijman op Twitter.

Geen zin vandaag? Niet tevreden over je omzet? Laat je oppeppen door de auteurs van Uitgeverij Haystack in hun wekelijkse column #goedbezig!