Mobiel is dood, lang leve mobiel!

In het afgelopen jaar is het duidelijk geworden: mobiel is HOT. De cijfers, van onder andere Google, comScore en thuiswinkel.org laten een extreme groei zien qua sitebezoek en verkoop via smartphones en tablets, en je kunt geen gesprek over internetstrategie hebben zonder het over het mobiele kanaal te hebben.

Door Roman Markovski en Lorentz Stout

Maar als je denkt te weten waar het naar toe gaat, hebben we slecht nieuws voor je. De mobiele (internet)revolutie zal niet plaatsvinden op de manier waarover nu wordt gesproken. De devices die we nu gebruiken, denk aan tablets, smartphones en (we schuwen de term) phablets, worden op korte termijn ingehaald door ‘mobile everywhere’.

De spanning tussen verwachting en realiteit is het gevolg van ouderwetse denkbeelden die vaak heersen over internet en het benaderen van de mobiele veranderingen vanuit de huidige mind-set. We zien offline en online nu nog te veel als twee losse entiteiten.

Kan prima

Nog te vaak denken site- en shopeigenaren aan devices zoals smartphones als ze willen vernieuwen: ‘De klant zoekt iets uit in de winkel en gaat het daarna thuis online kopen’, ‘We gaan de smartphone inzetten als een nieuw verkoopkanaal’ of ‘Onze site kan prima op de smartphone, je zoomt gewoon een beetje in’.

De tendens is dat ‘mobiel’ veel breder gaat dan dat. Onze producten, diensten en wijzelf worden tegelijkertijd offline en online. De eerste grote stappen daartoe zijn al zichtbaar met Google Glass, iWatch, Smart TV’s, internetkoelkasten, RunKeeper, QR-code shops, Google Now en Nokia HERE. Bijna allemaal zijn dit activiteiten en apparaten  die we gewend zijn fysiek te gebruiken en die nu naadloos gekoppeld worden met (mobiel) internet.

Wij gaan niet leven in The Matrix, maar halen The Matrix naar onze fysieke wereld.

Zwart gat

Als iemand hét antwoord zegt te hebben op de toekomst van mobiel (inclusief wijzelf), is het tijd om kritisch te luisteren; de toekomst van mobiel is nu nog een groot zwart gat en hangt af van onnoembaar veel factoren af – onder andere van de adoptie van techniek door de consument, firstmoverdominantie, tarieven van mobiele abonnementen, sociaal-psychologische en maatschappelijke factoren, enzovoort.

Wel is het zo goed als zeker dat (mobiel) internet steeds meer in ons leven integreert en de maatschappij richting een ‘internet of things’ beweegt. Bedrijven die hier met genoeg fantasie slim op inspringen zullen deze toekomst voor een deel vormen.

Fietswiel met wifi

Stel jezelf als kledingwinkel dus de vraag ‘Wat als mijn truien RFID zou bevatten?’.

TeamLab dacht ook creatief na en ontwikkelde software die ervoor zorgt dat je een video kunt zien als je een kledingstuk van een rek haalt. Stel jezelf als fietsenmaker de vraag ‘Stel dat een fietswiel wifi zou hebben?’, en je denkt al in de juiste richting. Copenhagen Wheel ontwikkelde een elektrisch fietswiel, dat direct informatie naar je telefoon, iWatch of Glass stuurt.

We weten niet zeker waar het naartoe gaat, maar we weten zeker dat het niet wordt zoals velen nu denken. 2014 zal de teloorgang van smartphones en tablets inluiden, terwijl de integratie van mobiel in onze alledaagse producten toeneemt. Traditioneel mobiel is dood, lang leve mobiel!

Roman Markovski van Modern Minds en Shop2Mobi, en Lorentz Stout van Sharpener adviseren bedrijven over (mobiele) online marketing en strategie. Samen met collega’s van Frankwatching.com schreven ze het boek Online trends 2014 in 60 minuten dat is verschenen bij Uitgeverij Haystack.

Geen zin vandaag? Niet tevreden over je omzet? Laat je oppeppen door de auteurs van Uitgeverij Haystack in hun wekelijkse column #goedbezig!

Tip de redactie