Rennend paard

Ondernemer, kijk om u heen als u aan het ondernemen bent. Ambitie is niet hetzelfde als 24 uur per dag, 7 dagen in de week hard werken.

Door: Marc Wesselink

Sinds een jaar ben ik actief bij Startupbootcamp, Europa’s grootste accelerator voor techstartups. In Amsterdam leggen wij de lat wat hoger dan in de andere Startupbootcamp-steden.

Wij geloven in een aanpak die verder gaat dan alleen accelereren en blijven ook na het programma twaalf tot achttien maanden zeer actief betrokken bij de teams.

Van idee naar product kunnen er veel, van product naar bedrijf kunnen er minder en van bedrijf naar een internationale schaalbare organisatie is voorbehouden aan de happy few. Dit kan alleen met teams die zeer veel ambitie hebben om een internationaal bedrijf op te bouwen.

Huis en haard

Een Australisch team dat huis en haard verliet om de uitgeverijwereld op te schudden, is daarvan een goed voorbeeld. Twee mannen en een vrouw hebben alles achter zich gelaten om hun droom na te jagen.

Vanuit Australië zijn ze naar Europa geëmigreerd met de droom om het voor iedereen mogelijk te maken een eigen boek te publiceren via Amazon, iBookstore, Google Play, Kindle en zelfs print. Zij geloven dat hun kansen in Europa groter zijn dan in Australië en hebben die kans met alle middelen aangepakt.

Ondanks vele verhuizingen, een onzeker bestaan, gezondheidsproblemen en geen vrienden of familie in de buurt, zijn ze in staat om hun idee om te zetten in een product en kunnen we vanaf volgende week gaan bouwen aan het bedrijf.

Investeerders

Dankzij de inzet van onze mentoren en ons team hebben ze gepraat met veel schrijvers en uitgeverijen, hebben ze investeerders gevonden, zijn ze inmiddels gekoppeld aan alle grote distributienetwerken en zijn ze klaar voor de start om hun product op de internationale kaart te zetten. Het is zeer inspirerend en dankbaar om hiervan deel te mogen uitmaken.

Ambitie is echter niet hetzelfde als 24 uur per dag 7 dagen in de week hard werken. Bij veel startups zie je helaas hetzelfde beeld: continu in volle draf.

Druk met heel veel potentiele klanten, productontwikkeling, mail, chat, zoeken naar goede collega's, administratie en allerlei andere operationele zaken.

Wat echter iedereen schijnt te vergeten is dat een mens geen machine is. Een ondernemer moet af en toe gevoed worden met nieuwe inzichten, zijn plannen kalibreren door te praten met eindgebruikers, het businessmodel herijken en zo nog meer.

Vrienden

Naast zakelijk om je heen blijven kijken is ook contact met je naasten belangrijk. Houd je vrienden dichtbij, blijf goed eten, sport regelmatig en drink ook zeker af en toe een biertje. Allemaal belangrijke zaken tijdens het opstarten van een bedrijf.

Niet alleen moet je contact houden met andere startups, maar ook vooral met mensen van buiten je ‘startuptunnel’. Die geven een andere kijk op zaken en zorgen dat je niet continu in dezelfde hoek zit te kijken.

Vandaar mijn metafoor uit de natuur: Een rennend paard kan geen water drinken - en valt uiteindelijk dood neer. Ondernemer, kijk dus om u heen als u aan het ondernemen bent. Geniet van het uitzicht onderweg, dan ziet u ook meer!

Marc Wesselink is mentor bij Startupbootcamp Amsterdam en hielp de afgelopen 17 jaar 12 bedrijven met opstarten

Tip de redactie