Theater aan de lopende band

De musical Jersey Boys is verplichte kost voor managers en ondernemers die willen groeien. Let vooral op de kleur van de whisky.

Door René Savelberg

Onlangs werd ik door een goede vriend uitgenodigd voor de nieuwe musical ‘Jersey Boys’. Een geweldig verhaal over het ontstaan en de groei van ‘Franki Valli and The Four Seasons’ – een Amerikaanse supergroep die eind vorige eeuw tientallen top veertig-hits had en meer dan honderd miljoen platen verkocht.

In 2005 voor het eerst in de VS als musical naar theaters gebracht, en nu door Joop van de Ende naar Nederland gehaald. Geweldige voorstelling, prima cast, lekkere sfeer, en een must voor ondernemers en managers die willen groeien.

Pietlutten

Na afloop van de voorstelling kreeg ik een rondleiding achter de coulissen. Een enthousiaste medewerker van Stage Entertainment, de Nederlandse franchisehouder, vertelde dat Nederland het eerste land is waar in de musical in de lokale taal wordt gesproken, maar in het Engels wordt gezongen.

Er moest dus nogal wat vertaald worden en dat had flink wat voeten in de aarde. De Amerikaaanse eigenaren van het ‘format’ waren ongelooflijke pietlutten; ze wilden niet alleen alle Nederlandse woorden exact begrijpen en ‘voelen’, maar ook alle punten, komma’s pauzes en intonaties tot in detail vastleggen. Zoals vrijwel alles gestandaardiseerd is in de muscial, zelfs de kleur van de whisky die de acteurs tijdens een korte scene op het toneel drinken.

Er was een heel leger van Amerikanen met handboeken en foto’s overgekomen om er zeker van te zijn dat alles, maar dan ook alles exact hetzelfde is als in de andere voorstellingen in de wereld. De Amerikanen zijn zelfs met Nederlandse productiemedewerkers naar de supermarkt gegaan om verschillende siropen te kopen waarmee een mix is samengesteld die de juiste kleur had voor de whisky.

Standaardisatie

Mijn nieuwsgierigheid was direct gewekt. Als consultant betoog ik elke dag dat standaardisatie een van de meest onderschatte sleutels voor succes en groei is. Je kunt als onderneming niet groeien als je steeds het wiel moet uitvinden. Daarom wordt elke hamburger bij McDonald’s op exact dezelfde manier bereid en zijn steeds meer Volkswagens onderhuids exact hetzelfde.

Maar je kunt een creatief proces toch niet 100 procent standaardiseren? Er moet toch iets van creatieve interpretatie overblijven? Nee dus! Alles bij Jersey Boys is 100 procent gestandaardiseerd. Geen concessies. Wie wil groeien, kan voor inspiratie dus ook terecht in het theater, waar gedetailleerde draaiboeken het wereldwijde succes van een voorstelling garanderen.

René Savelberg van McSense Business Accelerators is voormalig ceo van McDonald’s Nederland. Savelberg adviseert bedrijven over groeikracht. Dit jaar verschijnt zijn boek over groeikracht bij Uitgeverij Haystack.

Geen zin vandaag? Niet tevreden over je omzet? Laat je oppeppen door de auteurs van Uitgeverij Haystack in hun wekelijkse column #goedbezig!

Tip de redactie