Logo NU.nlNU.nl
  • Voorpagina
  • Net binnen
  • Populair
  • Algemeen
  • Economie
  • Sport
  • Media en Cultuur
  • Achterklap
  • Shop
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • NUfolder
    • NUshop
    • Tickets
Dinsdag 21 maart 2023 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
Rob de Haan

Klanten behouden - against all odds

Door NUzakelijk

15 okt 2013 om 13:44
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail
Klanten werven is geen kunst. Tenminste, niet in vergelijking met het behouden van klanten. Hoe zorgt u voor continuïteit? Put inspiratie uit het volgende verhaal.

Door Rob de Haan

Dat verhaal draait om een transportondernemer en zijn klant, die een zeven jaar durende ruzie overwinnen en intussen weer zaken doen.

Begin 2005 doen twee middelgrote transportondernemingen voor het eerst zaken met elkaar. Transporteur Maasover rijdt maandenlang groente en fruit voor zijn nieuwe klant. Totale opdrachtwaarde: 68.000 euro.

De betaling blijft echter uit. Na langdurig getouwtrek via incassobureaus, staan de bedrijven tegenover elkaar voor de rechter. 

De gedaagde beweert dat er onvoldoende middelen zijn om te betalen, maar transportbedrijf Maasover stelt dat er sprake is van onwil. 

Italië

Maasover krijgt gelijk en de rechter vonnist de gedaagde tot betaling van het volledige bedrag. Deze bedenkt zich niet, laadt zijn gezin in het vliegtuig en begint een nieuw leven in Italië.

Het Nederlandse vonnis is ook van kracht in Italië, maar de emigratie maakt het een stuk lastiger om het geld te innen. Er gaan jaren overheen.

Transporteur Maasover stuurt deurwaarders af op zijn voormalige klant, maar die komt niet over de brug. Formeel is de man in dienst bij een Italiaans bedrijf. Zijn salaris ligt onder de beslagvrije voet (het gedeelte van het inkomen dat niet onder een beslag valt en bestemd is voor levensonderhoud en vaste lasten), zodat ook via die weg niets te halen valt.

Vader

De zaak zit op een dood punt, als er toch ineens schot in komt. De vader van de schuldenaar betreurt de gang van zaken. Hij is voldoende vermogend om transportonderneming Maasover een aanzienlijk deel van het bedrag aan te bieden. 

Ondanks hoopvolle vooruitzichten loopt dit ook op niets uit. De reden: botsende karakters in de persoonlijke sfeer.

De zaak sleept intussen al ruim zes jaar voort. Alle denkbare wegen om de schuldenaar tot betaling te dwingen zijn bewandeld. Het hele traject heeft de transporteur bovendien een lieve duit gekost. Het bedrijf besluit de vordering te verkopen en het boek te sluiten.

Inzet: verblijfsvergunning

Het vorderingenloket dat de vordering koopt, kiest een nieuwe invalshoek. Ze ontdekken dat de verblijfsvergunning van de schuldenaar verlengd moet worden. Een openstaande schuld kan die verlenging in de weg staan, want Europese landen zijn niet blij met wanbetalende immigranten.

Om in te kunnen schatten of de gedaagde binnenkort naar Nederland terugkeert, informeert het vorderingenloket bij de Italiaanse autoriteiten of zij de verblijfsvergunning zullen verlengen.

Als dit de vader van de man ter ore komt, stelt hij opnieuw voor om de zaak te schikken. En zo gebeurde het. Een deel van de originele vordering werd betaald en alle partijen konden de zaak als afgedaan beschouwen.

De grote wending

Anno 2013: Het vorderingenloket komt op een netwerkbijeenkomst toevalligerwijs Transportbedrijf Maasover tegen. Tijdens een hapje en drankje komt de zaak ter sprake. Het verhaal heeft een verrassende wending gekregen.

Na de betaling door zijn vader, nam de zoon weer contact op met Maasover. In eerste instantie wilde hij alleen excuses maken en zijn voormalige klant de hand schudden. Maar van het één kwam het ander en de zakelijke relatie is weer herstellende.

Zelfs als de inzet 68.000 euro is en de betaling ruim 7 jaar duurt, kan het nog goed komen!

Rob de Haan is medeoprichter van Verkoopjevordering.nl. In zijn column beschrijft hij persoonlijke verhalen uit ons land tijdens de crisis. Waargebeurde ondernemersverhalen, waarin mensen en locaties onherkenbaar zijn gemaakt.

Eerder

  • 01 okt 2013 om 09:02
    ZZP'ers zijn niet weerloos tegen wanbetalers
    ZZP'ers zijn niet weerloos tegen wanbetalers
  • 17 sep 2013 om 14:49
    Houd de zorg zakelijk
    Houd de zorg zakelijk
  • 06 sep 2013 om 12:43
    Bedrijf gered, relatie geruïneerd
    Bedrijf gered, relatie geruïneerd
  • 13 aug 2013 om 08:17
    Schulden na de dood
    Schulden na de dood
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail


Aanbevolen artikelen

Net binnen

  • 00:02
    Nog steeds minder mensen in het openbaar vervoer dan voor corona
  • 00:01
    Huizenprijzen dalen voor het eerst sinds 2014 in vergelijking met jaar eerder
  • 23:41
    Belarussische tennisster Sabalenka schrikt van reacties: 'Wat heb ik misdaan?'
  • 23:36
    Hoekstra blijft na crisisberaad met CDA-top partijleider ondanks verkiezingsnederlaag

Meest gelezen

  • 1
    Klanten failliet Scotch & Soda krijgen geen geld meer terug bij retourneren
  • 2
    Je kind mag vanaf 2024 zowel vaders achternaam als die van moeder dragen
  • 3
    Dassen leggen treinverkeer tussen Den Bosch en Eindhoven zeker week plat
  • 4
    Poetin en Xi bevestigen gesprek over Chinees vredesplan, nieuw bezoek gepland
  • 5
    Coalitie overstag na kritiek oppositie: toch wel debat over verkiezingsuitslag


Nieuwsvideo's

  • In vislijn verstrikte visarend wordt bevrijd in VS
    In vislijn verstrikte visarend wordt bevrijd in VS
  • Onderzoekers bakken cheesecakes met 3D-printer
    Onderzoekers bakken cheesecakes met 3D-printer
  • Melk sijpelt uit gekantelde melkwagen in Friesland
    Melk sijpelt uit gekantelde melkwagen in Friesland
  • Enorme hoeveelheid water stroomt door Amerikaanse stuwdam
    Enorme hoeveelheid water stroomt door Amerikaanse stuwdam

  • Voorpagina
  • Economie
  • Sport
  • Media en cultuur
  • Overig
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy en cookiebeleid
    • Adverteren
    • Werken bij NU.nl
    • Verzekeringvergelijker
    • Cookie instellingen
  • Over NU.nl
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy en cookiebeleid
  • Adverteren
  • Werken bij NU.nl
  • Verzekeringvergelijker

Volg ons op:

©2023 DPG Media B.V. – alle rechten voorbehouden