ZZP'ers zijn niet weerloos tegen wanbetalers

ZZP'ers hebben het meeste last van wanbetalers', kopte NUzakelijk vorige maand. Dat is helemaal waar.

Door Rob de Haan

In dat kader heb ik weer een verbijsterend verhaal voor u uit de wereld der vorderingen. Met een happy end voor de betreffende ZZP-er, die 2000 euro misliep, maar wel gerechtigheid kreeg. En een mooie soap.

In het tweede kwartaal van dit jaar steeg het aantal onbetaalde facturen van ZZP'ers met maar liefst 36 procent. Volgens belangenvereniging ZZP Nederland zijn het vooral grotere bedrijven die er misbruik van maken.

Al maken de meeste er niet zo’n potje van als de hoofdrolspeler van vandaag. Tegen hem zouden we bijna zeggen: als je het doet, doe het dan goed.

Handje contantje

Begin 2013 werd freelanceontwerper Thijs Kielhaard benaderd door een kroegbaas, voor een nieuwe huisstijl en website. Kielhaard stuurde een offerte, kreeg akkoord en leverde het werk mooi op tijd af. Klant tevreden, factuur verstuurd. Maar na de eerste deelbetaling bleef het stil.

Kielhaard stuurde nog wat aanmaningen en ging uiteindelijk maar eens persoonlijk verhaal halen. Ter plekke drukte de broer van de kroegbaas hem 1.000 euro cash in de hand. Geld is geld, maar er bleef nog altijd 3.500 euro onbetaald.

Kielhaard liet het er niet bij zitten. Hij zocht en vond een vorderingenloket online, verkocht zijn vordering voor een deel van het openstaande bedrag en leunde achterover voor de soap die zich ontvouwde.

Firma leugen en bedrog

Het vorderingenloket sommeerde de debiteur tot betaling. Hierop meldde zich de accountant van de kroegbaas die een betalingsregeling aanbood. Akkoord, het bedrag zou in drie keer worden voldaan. De eerste betaling kwam binnen, de vervolgtermijnen niet.

Na sommatie hierover ontving het vorderingenloket meteen daarna een boze mail van de kroegbaas zelf: hij had de eerste termijn betaald uit coulance, maar meer zat er niet in. Want…eeeh…de website was toch echt niet goed opgeleverd.

Toen bleek dat zijn ‘slecht geleverde’ site gewoon online stond kwam hij hierop terug en werd het: zijn accountant was niet bevoegd om een betalingsregeling te treffen. Lang verhaal in het kort: de kroegbaas werd door het vorderingenloket gedagvaard.

Bekend van televisie

Kort daarop bracht Zembla een aflevering over de incasso industrie, waar het vorderingenloket aan meewerkte. Zij lieten hun werkwijze zien aan de hand van deze zaak.

De aflevering was nog niet uitgezonden of de kroegbaas kwam met een tegenvordering: hij zou herkenbaar in beeld zijn gebracht en had enorme inkomstenderving geleden. (Oordeel zelf of u kunt ontdekken om welke kroeg het gaat, vanaf minuut 10 tot het einde van het item).

Torenhoge kosten voor een paar duizend euro

U ziet in het item dat de kroegbaas alsnog de kans krijgt om de zaak buiten de rechtszaal te regelen. Hij wijst het keihard af. Let op: om een bedrag van (inmiddels) 2.000 euro in z’n zak te houden, laat hij een rechter, griffier en beveiliging opdraven. En houdt hij een rechtszaal bezet.

En hij valt van de ene in de andere leugen, waarbij hij wordt bijgestaan door een rechtsbijstandsverzekering, die veel eerder had moeten ingrijpen. Ware het niet voor de maatschappelijke kosten, dan wel omdat de beste man geen poot had om op te staan. Da's niet verstandig.

De rechter veroordeelde de kroegbaas tot betaling van het volledige openstaande bedrag èn alle proceskosten en wees de tegenvordering af. Zijn kroeg bestaat nog steeds en loopt uitstekend. Hopelijk denkt hij voortaan twee keer na bij een factuur van een ‘kwetsbare’ ZZP'er.

Rob de Haan is medeoprichter van Verkoopjevordering.nl. In zijn column beschrijft hij persoonlijke verhalen uit ons land tijdens de crisis. Waargebeurde ondernemersverhalen, waarin mensen en locaties onherkenbaar zijn gemaakt.

Lees meer over:
Tip de redactie