Ondernemers moeten onder hun steen vandaan komen. Door de publiciteit te zoeken kun je met een bescheiden budget veel aandacht krijgen voor je producten en diensten.

Iedere ondernemer droomt van publiciteit. Publiciteit die bijdraagt aan de naamsbekendheid en het imago van de onderneming.

Publiciteit die meer klanten en uiteindelijk meer omzet oplevert. Je zou dus denken dat dit onderwerp hoog op de agenda van ondernemers staat en dat zij er alles aan doen om op te vallen. Maar niets is minder waar.

Met name kleine en middelgrote ondernemers vinden het lastig om hun zakelijke nieuws op te laten vallen. En dat is het ook.

Het is hard werken om je nieuws op een creatieve manier te laten landen bij de doelgroep. En je gaat al meteen de mist in als je nieuws presenteert dat eigenlijk geen nieuws is, maar een promotiepraatje. Daar prikt je doelgroep genadeloos doorheen.

Genoeg van reclame

Mediaconsumenten hebben hun buik vol van reclame. Te vaak zijn organisaties weinig origineel en brengen ze nieuws dat nauwelijks waarde heeft voor hun doelgroep. Stap daarom op je publiek af en vraag wat ze nu werkelijk interessant vinden. Experimenteer om te kijken wat het beste werkt.

Niet alleen mediaconsumenten hebben genoeg van reclame, ook de pers klaagt steen en been dat organisaties doelloos met hagel schieten. Breng daarom één relevante boodschap per keer en wees selectief in wie je benadert. Liever één journalist die groots uitpakt dan vijftig journalisten die zich afvragen waarom ze het nieuws in hemelsnaam hebben gekregen.

Relevant nieuws

Als je nieuws hebt dat relevant is voor je doelgroep, dan ben je er nog niet. Je moet het ook laten opvallen tussen de honderden berichten die de gemiddelde mediaconsument voor zijn kiezen krijgt. De opening van een nieuwe winkel is nieuws, maar geen nieuws waar duizenden mensen voor warmlopen. Kun je er relevant nieuws van maken door bijvoorbeeld een goede stunt te bedenken?

Beperk je niet tot het sturen van een persbericht, maar benader journalisten en bijvoorbeeld bloggers ook persoonlijk. Verspreid je nieuws actief via je eigen website, e-mailnieuwsbrieven en socialemediakanalen.

Het genereren van free publicity kost je misschien veel tijd, maar relatief weinig geld. Hierdoor kun  je met een bescheiden budget veel aandacht krijgen voor je producten en diensten. Kijk eens hoe andere actieve ondernemers het doen, bijvoorbeeld hier en hier.

Engelien Reitsma van Simmertwirre en Ellen Salverda van Salverda Communicatie hebben jarenlange ervaring met journalistiek en marketingcommunicatie. Deze maand is hun boek Scoren met free publicity verschenen.