Houd de zorg zakelijk

De druk is hoog in de zorgsector. Wat te doen als zzp'er wanneer mensen hun rekening niet betalen?

Door Rob de Haan

Steeds meer zorgverleners gaan als zzp'er aan de slag. Ze zijn werkeloos geraakt door de veranderingen in de branche of zaten langdurig thuis met stressgerelateerde klachten.

Het is en blijft de sector met het grootste burn-out risico. Helaas voor deze nieuwbakken ondernemers blijken zorgen en zaken vaak onverenigbare grootheden.

Wat te doen als zzp'er in dienst van mensen met een zorgbehoefte, die de rekening niet betalen? Eerst gaat het om een paar achterstallige nota’s.

Kan gebeuren, geen zorgverlener die dan glashard wegloopt. Maar na een eerste wanbetaling is het hek snel van de dam en loopt zo’n schuld op.

In het geval van mevrouw Tienstra ging het na ruim een jaar om maar liefst 17.000 euro aan openstaande facturen bij één debiteur. Haar beste, wekelijkse klant, die bovendien zo’n sympathieke dame was. 

Al die tijd dacht ze dat haar cliënt uiteindelijk gewoon over de brug zou komen met het geld. Jammer genoeg nam haar verhaal een hele andere wending.

Emotionele chantage

De vergoeding voor de diensten van mevrouw Tienstra kwam deels voor rekening van een verzekeraar en deels uit eigen zak van de cliënt. Deze vertrouwde volledig op haar zorgverlener voor de medicatie en het huishouden.

Mevrouw Tienstra’s man had voldoende inkomen, zodat het gezin niet meteen in de problemen kwam toen haar cliënt een betaling miste.

Vanaf dat moment ging het in rap tempo van kwaad tot erger. Tegelijkertijd speelde de cliënt handig in op de compassie van mevrouw Tienstra. Deze begeleidde haar zelfs tijdens een vakantie naar Oostenrijk en het onderlinge contact leek prima, vriendschappelijk.

Opgepakt en afgevoerd

Achteraf had mevrouw Tienstra zich eerder moeten distantiëren en via de geijkte wegen het geld moeten vorderen. Maar na een jaar van zorg verlenen zonder betaling, was ze boos en ook beschaamd. Geleid door haar emoties beging ze een misstap.

Terwijl haar cliënt in het ziekenhuis verbleef voor een kleine ingreep, verschafte ze zich toegang tot haar woning en ontvreemde een plasmatelevisie. Ze bracht haar cliënt hier zelf van op de hoogte. Het was een signaal van haar wanhoop over de onbetaalde rekeningen.

Haar cliënt bedacht zich echter geen moment en deed aangifte. Een week later stopte er een politiebus voor het huis van mevrouw Tienstra en werd ze voor het oog van haar kinderen opgepakt voor verhoor.

Emotionele burn-out

De rechter sympathiseerde met mevrouw Tienstra en liet haar gaan met een kleine werkstraf. Het getouwtrek om geld met haar cliënt, haar wanhoopsactie en de arrestatie waren straf genoeg. Emotioneel uitgeput verkocht ze haar vordering aan een vorderingenloket.

Zij maakten de zaak direct aanhangig bij de rechtbank en behaalden een vonnis tegen de vrouw. Er werd beslag gelegd op haar auto en op een deel van haar AOW.

Meteen na die uitspraak verkocht de gedaagde haar auto, waar ze een aardig bedrag voor ving. Het verkopen van een in beslaggenomen auto is een strafbaar feit, maar zoals ze zelf ook begreep: vanuit een cel zou ze helemaal geen cent kunnen terugbetalen. Het vorderingenloket zag af van aangifte en ontvangt de schuld nu via maandelijkse betalingen.

Groei

De vergrijzing in Nederland maakt zorg tot de belangrijkste groeimarkt voor de komende jaren. We weten uit de media dat daar genoeg cowboys op afkomen die sjoemelen met zorgbudgetten en subsidies. Dat sommige bestuurders van thuiszorgorganisaties er een auto met chauffeur op na houden.

En dat massale ontslagrondes in de branche zelfs tot Kamervragen leiden. Dit verhaal laat de andere kant van de medaille zien. Daarom het dringende advies aan zorgverleners die een eigen bedrijf overwegen: zorg dat je je financiële zaakjes op orde hebt.

Rob de Haan is medeoprichter van Verkoopjevordering.nl. In zijn column beschrijft hij persoonlijke verhalen uit ons land tijdens de crisis. Waargebeurde ondernemersverhalen, waarin mensen en locaties onherkenbaar zijn gemaakt.

Lees meer over:
Tip de redactie