Je kunt je verdedigen tegen de crisis, maar je kunt ook in de aanval gaan. Door te groeien.

Ik spreek veel ondernemers en managers die het niet meer zien zitten. De crisis, weet je wel. ‘Tja René, de markt is aan het krimpen, er is geen geld meer, niet bij de banken en niet bij klanten. Zo kan het niet langer, we moeten wel gaan reorganiseren. Het mes d’r in!’

Aan groei wordt door zo’n manager niet meer gedacht. Met een reorganisatie die louter is gericht op kostenbesparing creëert hij een negatieve spiraal van krimp. Onzekerheid en angst vechten om voorrang en zorgen al vlug voor totale verlamming. Passie en elan zijn ver te zoeken.

Groeikracht

Doodzonde. Barst je bedrijf van het talent en maak je prachtige producten? Waarom zou je je daarmee richten op krimp, in plaats van groei?

Natuurlijk mag (lees: moet) je kritisch naar de kosten kijken, maar bezuinigen mag geen langetermijndoel zijn. Kies voor groei, en zet een ambitieuze stip op de horizon.

Neem een voorbeeld aan de groeikracht van Triodos Bank, de bank die tegen de stroom in dankzij een heldere propositie 40.000 nieuwe klanten verwelkomde en het eerste halfjaar van 2013 zelfs winst maakte.

Menskracht

Elke generaal kan je vertellen dat je voor een overwinning eigenlijk maar twee ingrediënten nodig hebt: een doel en gemotiveerde mensen. En ik kan je verzekeren dat je alleen met een aantrekkelijk doel medewerkers kunt motiveren.

Dus wat wordt jouw doel? Binnen de juridische randvoorwaarden een operationele turn-around realiseren om op middellange termijn het rendement van de holdingorganisatie te verbeteren?  Of kies je voor meer marktaandeel, productinnovatie, een prijs als beste onderneming van het land!

René Savelberg van McSense is voormalig CEO van McDonald’s Nederland. Savelberg adviseert bedrijven over groeikracht. Dit jaar verschijnt zijn boek over groeikracht bij Uitgeverij Haystack.