De scholen zijn weer begonnen. Dat is de ondernemers achter spelletjesmaker Squla niet ontgaan.

 Met een grote zak geld van investeerder RTL lanceerde zij een reclamecampagne: rechtstreeks in de klaslokalen van onze kinderen.

Vanochtend vond ik in het klaslokaal van mijn zoontje een enveloppe: "Geef deze enveloppe aan je ouders" stond er vrolijk op.

De enveloppe was voorzien van het officiële CITO-logo en een op Monopoly-achtig mannetje dat voor kinderen enorm aantrekkelijk is.

Keiharde marketing

In de enveloppe zat keiharde direct marketing voor hun educatieve online spelletjes. Er zat een antwoordkaart bij, waarmee je een betaald abonnement kon afsluiten.

Hoe goed of slecht de spelletjes van Squla ook zijn, ik was geschokt. Niet alleen door de naïviteit van onze schoolleiding, die zich laat misleiden door het CITO logo, maar ook door de mentaliteit van de ondernemers achter het bedrijf. 

Onverantwoord gedrag

Met een grote zak geld van investeerder RTL Ventures hebben zij zich kennelijk in weten te kopen in de klaslokalen van onze kinderen. Ik vindt dat onverantwoord gedrag.

Voor de goede orde: Squla is een commercieel bedrijf, ontstaan uit een online spelletjes maker en RTL Ventures, de investeringstak van de bekende televisiezender. 

RTL Ventures investeert bijvoorbeeld ook in online restaurantgidsen en datingsites. CITO is een instituut dat schoolexamens bedenkt, en min of meer een autoriteit is in scholenland.

Geen incident

Helaas is de 'direct marketing' van Squla geen incident. Vorig jaar lukte het Unilever ook al om, onder het mom van een gezond schoolontbijt, producten te samplen op school. 

Lekker gezond hoor dat fabrieks-Blueband-brood, met Calvé-pindakaas uit een plastic kuipje; erg educatief ook.

Dat de mensen van Squla prima weten waar ze mee bezig zijn bleek uit een reactie op Twitter. "We willen kinderen de mogelijkheid bieden om kennis te maken met Squla".

Ja, dat begrijp ik ook wel, een abonnement op hun spelletjes kost een tientje per maand .

Sociaal

Ik zou ook wel op scholen willen adverteren met producten voor kinderen. De belangen zijn ook groot, zij claimen reeds 50.000 gebruikers, dat is dus gewoon een keiharde miljoenenbusiness voor de ondernemers en investeerders.

Als social entrepreneur wil ik een oproep doen aan de mede-ondernemers van Squla, denk eens na over je maatschappelijke verantwoordelijkheid en blijf van kinderen af.

Veilige omgeving

Adverteer daar waar het mag en zet een voorbeeld voor andere ondernemers. Het schoollokaal dient een veilige omgeving voor onze kinderen te zijn.

Mochten jullie dat principe vanaf vandaag ondersteunen, dan durf ik voor mijn zoontje best wel een abonnement op Squla af te sluiten.

Sebastiaan Hooft is een Nederlandse ondernemer, inspirator en startup-mentor. Volg hem via Twitter of neem contact op via Linkedin.