Fiscus sponsort hobby kinderen

Of u nu als ondernemer in een lelijk eendje gaat rondtoeren, of in een Rolls-Royce, het zal de fiscus eigenlijk worst wezen. 

Immers, zij mogen niet op uw stoel gaan zitten om te beoordelen of deze kosten zakelijk wel verantwoord zijn.

Waar de fiscus wel op let is of zakelijke uitgaven ook daadwerkelijk als zakelijke uitgaven aangemerkt kunnen worden.

Nu is er natuurlijk altijd een grijs gebied waarover discussie mogelijk is, en dat gebied zoeken ondernemers, maar ook de adviseurs van die ondernemers, graag op.

Dure hobby

Zo was er een ondernemer met een chiropractiepraktijk. Deze ondernemer had een zoon die er een hele dure hobby op nahield: karten. U weet wel, hard rondscheuren op een gemotoriseerde skelter.

Vader moest regelmatig diep in de buidel tasten, onder meer  voor vervoer, nieuwe bandjes, kleding en voor onderhoud en revisie van de kart. Was daar niet een aftrekpost op te verzinnen?

Sponsoren

Jawel, door zijn zoon te sponsoren. Zo gezegd, zo gedaan. De praktijk kocht een speciaal ingerichte bus voor het vervoer van de kart en stelde de zoon ook een gloednieuwe kart ter beschikking.

Als tegenprestatie werd in het sponsorcontract vastgelegd dat op de helm, kleding, kart en bus de naam van de chiropractiepraktijk werd vermeld.

Over een periode van twee jaar werd een totaalbedrag van ruim € 20.000 als sponsorkosten opgevoerd. De helft van de hobby werd dus door de fiscus betaald.

Inspecteur

En dan voelt u de bui natuurlijk al hangen - dit ging de belastinginspecteur te ver. Die stelde dat deze kosten niet als zakelijke kosten aangemerkt konden worden en schrapte de gehele aftrek.

De rechter moest er aan te pas komen om te beoordelen welk bedrag wel aftrekbaar zou zijn. Deze was van mening dat de reclame-uitingen slechts in beperkte mate tot vergroting van het cliëntenbestand van vader hadden geleid.

Wanverhouding

Er bestond immers een zodanige wanverhouding tussen enerzijds de sponsorkosten en anderzijds het nut van deze kosten, dat geen enkele redelijk handelende ondernemer deze uitgaven zou hebben gedaan.

Weliswaar is er een zakelijk deel, maar het overgrote deel van de kosten was gemaakt, zoals het zo mooi gezegd wordt, ter bevrediging van de persoonlijke behoefte. Een hobby dus.

Kosten

De rechter was dan ook van mening dat slechts 25 procent van de kosten als zakelijk aangemerkt konden worden.

Een hobby is dus via uw onderneming te sponsoren, maar zorg er wel voor dat deze kosten niet in wanverhouding staan tot de te verwachten opbrengsten. 

Arjan Thomassen is belastingadviseur bij FSV Adviseurs Eindhoven BV en is daarnaast als parttime universitair docent Belastingrecht verbonden aan Maastricht University. Volg hem ook op Twitter.com/athomassen60

Lees meer over:

NUwerk

Tip de redactie