Staatssecretaris Frans Weekers blogt over de Nederlandse handelsmissie naar China. Aflevering 2: douane-deals.

Met de late vlucht vanuit Beijing landen we na middernacht op het vliegveld van Shenzhen, één van China’s meest industriële, commerciële en snelst groeiende steden.

Al in de vroege volgende ochtend krijg ik met mijn team een uitvoerige briefing van de Consul-Generaal. Daarna vertrekken  we naar het stadhuis van Shenzhen, voor een beleefdheidsbezoek aan loco-burgemeester Chen Ying Chun.

Hij vertelt ons het indrukwekkende verhaal over hoe Shenzhen in 1979 werd opgezet als Speciale Economische Zone (SEZ) aan de grens met Hongkong.

Vissersdorpje

Nieuwe bedrijven vestigden zich hier in razend tempo en ruim 30 jaar later is het toenmalige vissersdorpje uitgegroeid tot een metropool van 14 miljoen inwoners en 3000 bedrijven.

Daarmee behoort deze SEZ tot een van de meest succesvolle van China. De autoriteiten verwachten dat de haven van Shenzhen volgend jaar meer schepen en goederen zal laden en lossen dan Hong Kong.

Na het bezoek aan het stadhuis volgen afspraken met verschillende bedrijven die belangstelling hebben om te investeren in Nederland.  Een van de firma’s belooft zelfs om dit jaar nog de activiteiten in Nederland uit te breiden, met nieuwe werkgelegenheid tot gevolg.

Mijn complimenten voor het Netherlands Foreign Investment Agency, die veel tijd steekt in onderzoek en relatiemanagement in China.

Goed gevoel

Die middag stap ik dan ook met een goed gevoel op de ferry terug naar Hong Kong. Dat gevoel wordt die avond versterkt door een ontmoeting met lokale Chinese en Nederlandse ondernemers. Er is veel belangstelling voor het nieuwe bilaterale belastingverdrag dat ik vorige week met China tekende.        

In Hong Kong ontmoet ik ook het management van de lokale Douane. Commissioner Cheung voert het bevel over de Hong Kong Customs & Excise Department, de nummer drie van grootste containerhavens ter wereld.

Zeecontainers

Elke dag laden en lossen 84 zee- en 214 riviervrachtschepen op deze plek. (Voor de experts zo'n 63.288 TEU per dag). Deze enorme hoeveelheid maakt goede samenwerking met de Nederlandse Douane essentieel, daarover hebben we dan ook nieuwe afspraken gemaakt.

Mr. Cheung vertelt over de meest uiteenlopende zaken die hij in de strijd tegen smokkel tegenkomt, van drugs en tabak tot het witwassen van geld, merkvervalsing en te lage invoerwaarden.

Haven

Een bezoek aan de haven later die dag kon uiteraard niet uitblijven, ik kan concluderen dat het een goed geoliede organisatie is die internationale samenwerking hoog in het vaandel heeft staan.

Net als in Beijing en Shenzen spreek ik hier met  CEO’s van een aantal ondernemingen. Het valt me op hoe goed de ondernemers geïnformeerd zijn over de voordelen van investeren en vestigen in Nederland, zoals onze concurrentiepositie, onze arbeidsmarkt en stabiele economie.

Voorgangers

De kennis is niet vreemd, want ruim 350 Chinese bedrijven gingen hen voor in het zakendoen met Nederland. Zowel in Hong Kong, als in de Chinese zakenwereld en de financiële media wordt positief over ons land gesproken. 

Dit is mede te danken aan de inzet van de Nederlandse ambassade en consulaten-generaal die met enthousiasme Nederland continue onder de aandacht weten te brengen bij deze partijen.

Maar de concurrentie is enorm. Daarom moeten we scherp blijven en ons blijven profileren door creatief te zijn en het beste pakket met randvoorwaarden te blijven aanbieden aan de ondernemers in China en Hong Kong.

Douane

Met een optimistisch gevoel kijk ik terug op dit afwisselende bezoek dat deels in het kader stond van de uitbreiding van de internationale samenwerking met de douane in Beijing en Hong Kong.

Weer geland op Schiphol lijkt het mij daarom een goed idee om een kijkje te nemen bij de Nederlandse douane op de luchthaven. Die ochtend ben ik getuige van zogenaamde ‘100% controle’, dit keer uitgevoerd op risicovluchten uit Curaçao en Suriname.

Smokkel

Reizigers worden onder meer gecheckt op eventuele smokkel van drugs. Opvallend vond ik de kalmte en professionaliteit waarmee de douaniers de mensen benaderen, wat een vlotte afhandeling tot gevolg heeft.

Ik krijg bovendien een aardig beeld van hoe de douaniers risicoprofielen van bepaalde reizigers analyseren. De ambtenaren worden met de meest bizarre smokkelmethoden geconfronteerd.

Vis

In de enorme bagagekelder van Schiphol zie ik hoe met behulp van drugshonden de koffers besnuffeld worden. Een van de koffers wordt geopend, maar deze blijkt volgestouwd met Surinaamse vis.

Al met al een boeiende afsluiting van een indrukwekkende reis die mij ook nieuwe inzichten heeft gegeven op het bevorderen van handel en investering en van internationale samenwerking.

Lees ook aflevering 1 van deze blog; Handelsmissie naar China