Verliest het Verre Oosten zijn glans? Midden-Amerika biedt alvast kansen met Panama als opkomende logistieke hotspot.

Deze week bezoekt president Ricardo Martinelli Nederland om te praten over handelsbetrekkingen.

Panama is een klein land met 3,5 miljoen inwoners en vooral bekend van het 100 jaar oude Panama Kanaal. Het land heeft een ongekende economische groei achter de rug in de afgelopen 10 jaar; de gemiddelde groei was 8,5 procent.

Panamakanaal

Het verbrede Panamakanaal gaat in 2014 open, zodat er nog grotere schepen doorheen kunnen varen. Panama heeft alles in zich om de logistieke hotspot te worden voor de Midden-Amerikaanse regio, in de toekomst verbonden met sterke shortsea, weg- en railverbindingen.

Wie er heen vliegt ziet een uitdijende hoofdstad met de allure Singapore of Hong Kong. Wordt dit de nieuwe logistieke hotspot van Midden-Amerika? Nederland en Panama kunnen samen inspelen op de verschuiving in handelsstromen die wordt verwacht na 2014. Dit biedt grote kansen voor de Nederlandse ‘gateway to Europe’.

Samenwerking

Landen in de regio, zoals Costa Rica, Panama, Guatemala, Honduras, Nicaragua en El Salvador, hebben hun krachten gebundeld in de Central American Common Market  (CACM) en Central American Free Trade Agreement (CAFTA-DR).

Europa heeft inmiddels een handelsovereenkomst met de betrokken landen in de Trade agreements European Union-Central America Association Agreement (EU-CAAA). De deuren voor handelssamenwerking staan wijd open.

Fresh Corridor

Er liggen mooie kansen voor de Amsterdamse en Rotterdamse zeehavens en Schiphol, die Panama kunnen verbinden als ‘gateway to Europe’. Midden-Amerika is een regio waar veel grondstoffen, vlees, vis en agrarische producten vandaan komen.

De sterke Nederlandse groothandel en veilingen in groenten, fruit, bloemen, planten, vlees en vis biedt de producenten in Midden-Amerika een commerciële springplank naar Europa.

Op dit moment is Nederland wereldwijd de tweede grootste importeur en exporteur, na de Verenigde Staten, en daarmee een mondiale draaischijf. Samenwerking op commercieel vlak betekent betere opbrengsten van producten en meer mogelijkheden voor waardecreatie.

Behalve over een sterke handelspositie en internationale financiële instellingen, beschikt Nederland over innovatie ‘fresh supply chain’ concepten multi-modale versketens naar alle Europese markten. De combinatie van een grote luchthaven en zeehavens in Nederland biedt grote voordelen.

Versketens

Innovatie in ‘door-to-door temperature controlled supply chain’ technologie in zeevracht en luchtvracht is nodig voor duurzame versketens tussen Midden Amerika en Europa. De inzet van zeecontainers, in plaats van luchtvracht, voor versproducten neemt sterk toe.

Met langere ketens is wel een betere tactische en operationele planning en besturing van vraag en aanbod nodig. Trans-Atlantische logistieke verkeerstorens regelen straks de versstromen tussen Midden-Amerika en Europa.

Innovatie en kennis

Innovatie is nodig om de voedselveiligheid van veld tot bord te garanderen, het verminderen van de derving in voedselketens, meer duurzaamheid en publiek private samenwerking bij de ontwikkeling van infrastructuur. Nederlandse universiteiten spelen bij deze logistieke vernieuwingen al een toonaangevende rol.

Daarnaast is Nederland leidend in de ontwikkeling van systemen voor klimaat- en procesbeheersing, biologische gewasbescherming en natuurlijke bestuiving en de veredeling en vermeerdering van uitgangsmateriaal en landbouwgewassen.

Ik hoop dat president Ricardo Martinelli donderdag met meer dan alleen klompen, kaas en bloembollen naar huis gaat.

Walther Ploos van Amstel is docent logistiek aan de Hogeschool van Amsterdam en supply chain-expert bij TNO Mobiliteit en Logistiek. Volg Walther ook op Twitter.com/Delaatstemeter.